Att låna pengar

Tack för svar.
Ja det låter konstigt med så mycket i renoveringar, men det är ingen som bor i huset, han som äger det bodde i det som barn och dem har tagit över det när föräldrarna gick bort, han är pensionär och bor i hus på annat ställe.

Han är där nästan dagligen hela året runt, varje dag på vintern för att elda så att inte huset fryser sönder. Det är ett hus från sent 60-tal tidigt 70-tal, och inget är renoverat sen dess, det är beboeligt på sommaren och på vintern får man elda för att ha värme.

Taket måste lyftas då halva bara är kallvinda, resten är det sovrum i men takhöjhden ligger på ungefär 175-180, dörrarna till sovrummen är kanske 160cm höga, sedan måste det grävas in värme och hela den grejen.

Kök och badrum är fungerande men bör renoveras inom 10 år iallafall.

Så om man ska göra allt på en gång blir det ju dyrt har jag förstår, därför får man kanske börja med tak och värme innan man gör de mer estetiska och praktiska renoveringarna.

Som du säger, jag har fått massor med bra råd.
Som sagt till andra förstår jag att det låter tokigt eller orealistiskt. har kommit fram till att huset och stugan får bli prio.
Stugan är ett kap, svårt att säga nej när man har släkt där och det är ett populärt område där stugor säljs snabbt. Såldes en stuga nyligen för 1,4 miljoner.

Precis så. Just det där med att köpa ett billigt hus och renovera för 2 miljoner (!) är i princip en helt orealistiskt plan, om du inte redan sitter med majoriteten av pengarna på banken redan (något som tar vanliga dödliga, även med god lön, mer än 20 år att spara ihop…). Privatlån är vansinnigt dyra och även om du så tjänar 50 tkr/mån så är ett privatlån på >500 tkr helt oacceptabelt dumt.

Du behöver en rejält stabil ekonomi först. Om huset blir ditt för 600 tkr, så är det förmodligen inte vettigt att lägga 2 miljoner kronor på att renovera det. Vad händer om du vill flytta sen? Huset lär knappast vara värt >2 mkr bara för att du lagt 2 mkr på att renovera det.

Behöver du lägga SÅ mycket pengar för att få huset beboeligt? Med din nuvarande lön, tänk såhär: du kanske kan renovera för 10 tkr/mån. Efter 5 år har du då lagt ner storleksordningen 600 tkr på renoveringen. Vart befinner sig huset då tror du?

Jag skulle absolut inte flytta in i huset fören du har råd att göra det vinterbonat direkt vid inflytt. Kostar det 300 tkr? Då behöver du spara ihop 300 tkr INNAN inflytt (utöver 15% av 600 tkr för kontantinsatsen). 30 månader om du sparar 10 tkr/mån :slight_smile:

Jadu, köp stugan och sälj den omedelbart då? :slight_smile:

1 gillning

Dåså, då har jag fått en rimlig uppfattning om vad det innebär med att renovera och köpa hus. Tack så hemskt mycket!
Det går att bo där på vintern men det finns ingen värme som tex jordvärme eller sådant, utan det sitter en kamin och vattenledningar runt om som är den nuvarande värmen. Så de är ju inte bara att stoppa in det.
Men eftersom vi känner ägaren av huset så kan man ju ta dit en människa som har koll på det mesta som kan säga vad som behövs göras på en gång och vad som kan väntas med, då får man ju iallafall ett defintivt svar om vad som är möjligt!

Inget är ju omöjligt, att spara runt 10k i månaden är en möjlighet för mig men eftersom jag är ung och utan barn än sålänge så vill jag nog personligen lägga en del av pengarna på annat. Vi får se vad som händer helt enkelt!

funderade faktiskt på att sälja stugan då man utan problem skulle få minst dubbla för just den, men jag får fundera lite mer.

Tack iallafall för ditt svar och att du tar dig tid att förstå min situtation och hjälper mig!

Visst låter det coolt att komma ut i vuxenlivet och direkt skaffa villa och stuga och bil och scooter, men… tyvärr är det inte så enkelt. Det kräver många, många år av slit innan man är där. Speciellt som ensam är det väldigt svårt. Ta det lite lugnt, utforska livet, och börja fundera på villa när du har hittat en passande brud/snubbe att leva resten av livet med.

Du har HELT rätt approach i att utforska mer och lära dig så mycket du kan, men i ditt läge så skulle jag ta det lite lugnt och fortsätta undersöka, och inte kasta dig in i jätteprojekt allt för snabbt.

Det absolut viktigaste, som du MÅSTE tänka på genom hela livet, är att privatlån (även kallad blancolån, eller lån utan säkerhet) 99 gånger av 100 är en dålig ide. De ENDA lånen som är vettiga att ta är bolån, csn-lån samt vid vissa tillfällen, bil-/båtlån (av den typ där bilen eller båten används som säkerhet, räntan blir något lägre då). Bland det viktigaste man som ung och dum måste undvika är att fastna i skuldfällan.

2 gillningar

En fundering, finns det motsvarande inflyttningsklara hus i dina trakter för 2.6 miljoner?

Att totalrenovera ett hus kan vara ett drömprojekt om man älskar att snickra, bygga och vara med i processen. Men det kan också bli en mardröm om man inte gillar att jobba med händerna och inte är beredd på tiden, pengarna och energin som går åt.

Så att köpa ett ”färdigt” hus kanske passar bättre, där pyssel med lite uppfräschning kan vara kul.

Frågan om 2.6 miljoners husen är också en fråga om den ekonomiska aspekten, om du måste sälja ditt hus i framtiden, kan du få ut vad du lagt ut för det?

På så sätt är ett färdigt hus en säkrare investering, då värdet är mer konkret. Även om 600 000kr för ett hus känns som ett fynd, så kanske det inte är det?

Se till att räkna på det ordentligt och ta in en besiktningsman som du nämnde. De kan upptäcka vissa dolda fel, men inte alla. Men då får man på papper vad det minst går på för att få det i ok skick.

1 gillning

Vad är det som lockar med huset? Mer än att det ägs av sambons morföräldrar? Hade ni köpt det även om det hade ägts av en okänd person? Lista gärna husets styrkor och svagheter. I såna här stora och viktiga beslut är det viktigt att ta av sig de romantiska och nostalgiska glasögonen.

Det är naturligt att få starka känslor för sånt som ägs av släkten. Och en känsla av ansvar att förvalta det så att det inte försvinner ur släktens ägo. Men utifrån vad du beskriver så låter huset som en mardröm. Det riskerar bli en stor belastning i era liv. Och jag tror inte att era förfäder önskar att ni hamnar i en mardröm.

Antingen betalar ni hantverkare för att fixa huset. Det kräver en stor hög med pengar. Eller så renoverar ni det mesta själva. Det kräver förutom pengar en stor hög med tid och kunskap. Men då kan du glömma att jobba övertid, hänga i stugan, hänga med vänner eller ha några andra hobbies. Huset kommer kräva er fulla uppmärksamhet. Är det ert drömliv?

3 gillningar

Nja. Precis som man får ett byggnadskreditiv för ett nybygge, så kan man i vissa fall få ett byggnadslån även för en större renovering/ombyggnad Banken låter då en mäklare gör en värdering från en tänkt värde när renoveringen är klar.

Detta förutsätter en seriös entreprenör och en lyftplan där man lyfter allt efter byggets framskridande. Givetvis också att man klarar Kvar att leva på kalkylen.

Hur ser layouten ut?

Går det inte till att börja med bara installera 1-2 luftvärmepumpar för att hålla igång värmen. Luftvärmepumpar är ändå relativt billiga att installera och drifta.

Men behövs det göras nu? Går det inte att vänta på att ni har 1-2 barn som behöver egna rum?

1 gillning

Exakt. Och barn når inte 160 centilång på några år heller. :slight_smile:

Sedan är jag nyfiken på vilka 60-talsbyggen som finns där man satte in 160-dörrar. Det låter mest som en eftertanke på ett plan som var tänkt som vind.

Jag tycker det låter som ett projekt som kan bli otroligt besvärligt och dyrt. Ta in en besiktningsman för att gå igenom vatten, värme och fuktskador. Ett hus som kallställts och värmts med endast ved kan ha fått problem som inte syns med blotta ögat.
Att lyfta tak är inget man bara gör sådär, normalt sett krävs bygglov inför vilket du behöver konstruktionsritningar för att ens söka. Om inte allt ligger utanför detaljplan?
Att ”gräva in värme och hela den grejen” kan lätt bli komplicerat.

Ta in hjälp innan du bestämmer dig för att köpa vad som låter som ett potentiellt ruckel.
Gärna en mäklare för en framåtblickande värdering också.

5 gillningar

Det låter som om stugan i detta fall lämpligen borde rivas och en ny byggas istället om man absolut vill bo på exakta platsen.
I dagens läge med svindyr uppvärmning och dom höga kostnader och mycket strul som det är att renovera en gammalt krokigt hus där inget är standard eller rakt är det vanligt att riva och bygga nytt är billigare och bättre om man inte får tag i sin “morfar” som gratis snickare eller liknande nåt år eller två. Dessutom ett stort komplicerat projekt som nästan alltid drar mycket mer pengar än man räknat med.
Gamla tiders planlösningar med många små rum och kök ordentligt avskilt vill ingen ha längre.
Att istället köpa av nån som av nostalgiska skäl redan renoverat sitt hus för dyra pengar ELLER byggt nytt och tvingas sälja till bra pris pga att ex partnern dött kan också vara mycket smartare.