Jag har också märkt det. Det är därför jag insett värdet av att göra en grundlig och pålitlig marknadsundersökning. All administration kring företag kräver verkligen rejäla marginaler för att det ska vara värt det. Var det konsultfirma du startade?
Jag vill designa en handfull produkter. Det bygger på att förenkla tillverkningen. Finns det ingen bredare efterfrågan försvinner alltså poängen lite.
Jag minns en grej som skulle kosta 5000kr/st. Jag tänkte att 1,5Msek var minsta tänkbara omsättning för att det skulle vara värt att starta AB. Då skulle jag alltså behöva sälja 300 per år. Jag hade ett visningsex ute hos en ÅF i två månader under högsäsong utan resultat. Jag sålde tillslut mitt visningsex själv, men man skulle ju behövt sälja 25st/månad minst. Och helst utan något visningsex. Jag drog slutsatsen att nej - det behövs nog en hetare marknad föra att kunna gå vidare med just den produkten.
Nu när jag skriver det här kom jag på att man behöver räkna om marknadsundersökningens räckvidd. Man kanske skulle behövt marknadsföra över hela skandinavien för att komma upp i 300st/år. Att just en återförsäljare inte lyckades sälja just då kanske inte talar emot produkten egentligen.