Edit: Jag har återlyssnat avsnitten #266 och #267 om att starta företag, .
Minns du någon gång då du sett bevis på att en idé inte var framkomlig och att Nä, nu får det vara nog. Den här idén var inte bra? Eller tvärtom att det “klickat” och Yes, det här kommer fungera! Vad är det du tittat efter då? Något särskilt nyckeltal, en magkänsla eller omgivningens respons?
Jag antar att det är en slags osäkerhet man kämpar emot. Både hos sig själv och i relation till kunder, revisorer, finansiärer och familj/vänner? Särskilt i början.
Tack för svaret Jag brukar gå till tänkbara kunder, konkurrenter och återförsäljare när jag får en idé. Det knepiga är att sedan tolka svaren. Flera tankar dyker upp:
-
Var personen ärligt positiv eller bara artig? Få gillar att ge kritik så positiva utfästelser kan behöva tas med en nypa salt, tänker jag. Då är jag tillbaka i tvivel och osäkerhet.
-
Har jag frågat rätt kunder och ett representativt urval? Jag kan ju ha frågat en för liten, eller väldigt ovanlig del av marknaden som är sällsynt negativa/ positiva. Kanske är det en del av marknaden som leder in mig på ett olönsamt spår med sin feedback.
-
Är feedbacken relevant för min vision? Jag har provat att blint följa kunderna, men gled då ifrån min vision. Senast blev det ett sälja timmar istället för att bygga en produktionslina kring en egendesignad produkt. Min tid är inte skalbar på samma sätt som en produktionslina. Då kunde jag lika gärna bli fastanställd.
-
Förstod de konceptet? Henry Ford sade; hade jag frågat så hade folk velat ha en snabbare häst. En bil var på den tiden sci-fi. Om man inte kan förklara ett koncept blir marknadsresponsen antagligen missvisande till en början.
Det blir mer tro än vetenskap, även efter att ha frågat runt. Tillslut vill jag så att säga “skjuta björnen” för att se om den går att sälja när man väl har den. Och det är ju dyrt och tidskrävande. Fel väg att gå helt enkelt.
Förlåt, det var slarvigt uttryckt av mig . Jag menade inte att de uttryckligen frågar om referenser. Men många verkar ha ett negativt bias mot nya, obeprövade produkter och varumärken. Jag misstänker i alla fall det.
Riskpremie var en bra idé, jag tar till mig det!