Att ombalansera sin portfölj eller inte, det är frågan

Något som är dyrt kan bli ännu dyrare. Billigt kan bli ännu billigare

Så är det så klart. Likväl som att dyrt kan bli billigt och billigt kan bli dyrt. Men givet att marknadstajming är svårt tänker jag att en fördefinierad strategi för ombalansering känns bekvämt att hålla sig till.

Det finns många som bränner sig på börsen även idag i högrisk aktier och högrisk fonder. Många hamnar i panik och säljer hit och dit. På det sättet blir man aldrig långsiktig vinnare på börsen. Många sålde även i panik vid Corona nedgången och vågat inte köpa igen. Smidigast är att spara långsiktigt som pensions sparande. Målsparande att bli rik på 5 årssikt är mycket svårare.:grin:

Även viktigt att kunna känna sig som en vinnare trots att aktieportföljen sjunkit 20%, vilket man kan göra när man säljer av lite guld som bara gått ner 5% eller kanske t.o.m 5%+ och fyndköper utbombade aktier för pengarna. På samma vis känns det bra att ”ta hem vinsten” i lite guld när man får toppkänningar på börsen.

Borde starta en tråd om tips och trix kring börspsykologi, strategier för hur man kan klara de svåra perioderna. För mig är investerande 10-20% kunskap och 80-90% psykologi. Har helt ologiska strategier som ändå fungerar :rofl:

Håller med dig om fördelningen är mellan ränta och aktie index fond. Då är det viktigt med ballans. Men om du har 100% aktie indexfonder och olika lands index har det inte så stor betydelse om du har 20 eller 30% Sverige i portföljen. Då är det inte så bråttom med ombalansering.

1 gillning

Hyr mycket % guld måste du ha i portföljen för att du dka bli mindre ledsen vid nedgång? Ibland kan det bli så att även guld faller mer än aktier vid samma period? Dålyg psyke och börsen är dålig kombo. Börsen kräver tålamod och långsiktighet och viktigast ballansen i vardags ekonomi. Även om portföljen backar med 20% kan det kännas skönt plocka ut 100 t i från Global indexfonden vid behov. Man vet ändå att man ska köpa sig in i global indexfonden med 10 tusen kronor nästa månad.

Tror inte andelen är så viktig för den psykologiska effekten, men har en målvikt på 15%. Helt korrekt att guld kan sjunka samtidigt när det är total risk off som i våras, men mycket beror även på att folk täcker margin calls med guld vilket ger ett säljtryck. Om guld sjunker ännu mer än aktier köper du ju billigt guld istället :ok_hand: För då har ju det blivit billigt i förhållande till aktierna.

Jag använder hellre belåning mot aktierna om jag behöver kapital, tror jag får bättre avkastning än de 0,99% eller 0,89% som räntan kostar före avdrag.

1 gillning

Respekterar din tanke sätt om man gillar guld. Det är inget som lockar mig. Det är varken Lysa,Ppm. Kollektiva tjänste pension entrelösningar,småspararguiden eller någon annan rådgivare som har guld i modelportföljerna. Då är det säkert något som man klarar sig utan som småsparare. Majoriteten av entre lösningar innehav 80% Global index. 20% Sverige index. Kan man göra det bättre själv? Behövs det göra det bättre själv?:+1:. Är jag smartare än pensionslösningar och Ppm? Även Lysa kör så i hållbar. 80% Global index. 20% Sverige index.:grin::+1:

Jag har ganska stor portfölj på Avanza och sparar mycket månadsvis men även om jag kan uttnytja gratis lån 50 tusen på några Isk vill jag inte ha det. Då jag har aldrig lånat pengar i hela mitt liv. 43 år gammal just nu. Även om jag vet att belåning ökar avk har jag svårt att låna pengar. Något som tar emot på mig. Om jag ville göra det hade jag belånar Global indexfonden och gjort Ap7 aktiefond själv.

5 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Fyra hinkarna och ombalansering

Att ombalansera sin portfölj är som många säger att ta hem vinsten och behålla risknivån. Men att ombalansera för ofta kan både ge en lägre avkastning och högre risk/volatilitet.

Det har exempelvis varit mer fördelaktigt att ombalansera årligen än på månadsbasis.

Du hade fått bättre avkastning, bättre bästa år, bättre sämsta år, bättre max drawdown och bättre sharpekvot att i en 60/40-portfölj ombalanserad på årsbasis jämfört med månads mellan åren 1972-2020.

Som jag förstår det så är det i de största/längsta nedgångarna som man förstärker den negativa avkastningen genom att konstant ombalansera som är orsaken.

Här finns en ganska nyligen publicerad forskningsstudie som jämför olika strategier som kanske är värd att kolla över:

Att överhuvudtaget ombalansera eller inte handlar som Jan skriver om riskjustering vs. spekulation.

Som det säkert redan har skrivits tidigare i tråden så tänker jag att ombalansering kommer mest till sin rätt när man har flera tillgångsslag i portföljen. Har man valt att komplettera sina aktier/aktiefonder med något tillgångsslag med låg korrelation så verkar det ju rimligt att ombalansera. En ren aktieportfölj, visst men kanske inte lika viktigt skulle jag säga.

Ja. Ombalansering ger en högre avkastning framförallt vid regelbundet sparande i en sidledesgående marknad. Däremot blir den ett sänka i en uppåtgående marknad. Nu blir det extra tydligt ett decennium som 2000-2010 som ju brukar kallas för “The lost decade”.

Jag skulle vilja argumentera för att det spelar roll. Kolla nedan hur det kan skilja sig åt även i en aktieandel. Det är 2020 års slutresultat.

Börs Index Inkl. utdelning Avkastningi lokal valuta Valuta-effekt Avkastning i SEK
Svenska börsen OMXS30 Nej 5,80% 5,80%
Svenska börsen SIXRX Ja 14,80% 14,80%
Amerikanska börsen S&P 500 Nej 15,70% -12,20% 1,56%
Amerikanska börsen S&P 500 TR Ja 17,50% -12,20% 3,11%
Amerikanska börsen Nasdaq 100 Nej 45,20% -12,20% 27,90%
Tyska börsen DAXS Nej 3,90% -4,01% -0,29%
Brittiska börsen FTSE 100 Nej -13,00% -9,70% -21,40%
Japanska börsen Nikkei 250 Nej 16,60% -7,80% 7,50%
Hong Kong Hang Seng Nej -6,20% -11,90% -17,30%

50% Global index
50% Sverige breda index.

Ombalansera 1ggr om året och se glad ut? Då får du jämnare valuta effekt även kortsiktigt! Tänker jag fel här?

Samt förstärker långa nedgångar om man med hög frekvens tar från det som hållit sig mest stabilt och lägger in det i det som fortsätter ner.
För att sedan göra tvärt om och agera sänke i uppgången.

Finns det någon forskning ok när på året som det är optimalt att göra ombalanseringen?

Dessa två artiklar från Vanguard ger en bra översikt:

1 gillning

Inte som jag läst, studien som jag länkade till i ett tidigare inlägg pratar om olika strategier som att ta beslut baserat på trender m.m.
Nu verkar den sidan ligga nere, men här finns den på ett annat ställe:

Ska man köra årlig ombalansering så har det kanske inte så stor betydelse när man gör det.

Sker det precis innan en krasch så är det ju bra att du hann ta hem vinsten. Sker det i botten av en krasch så har du utökat andelarna och köpt flera nya billigt. En krasch kan ju i vissa fall vara i flera år, så det kan bli ett antal ombalanseringar ändå och frågan är väl om du köpt på vägen ner, ska ombalansera på vägen upp, för varför sälja de andelar man köpt billigt och inte utnyttja det faktum att börsen tids nog kommer återhämta sig.

Hej Mattias,

Om det är kapitalförvaltning, dvs förvaltning av ditt kapital, du håller på med (och inte spekulation) så tycker jag att du skall rebalansera. Sälj Proethos fond som du hade tänkt och köp SPP global Plus, det sänker risken i din portfölj lite, ger dig en bättre diversifiering och är rätt beslut att göra ur ett portföljteoretisk perspektiv. Vill du få mer exponering mot förnybar energi så har Handelsbanken en bra fond som du kan krydda portföljen med.

Mvh Magnus (har du frågor om min fond får du gärna höra av dig hej@proethos.se)

3 gillningar

Hej Magnus.
Så förvånad och positivt överraskad jag blir över ditt svar här. Så stort tack!

Hur många procent av en 90/10 portfölj hade du satt i Proethos för en sjysst riskspridning? Jag hade 15% under 2020 men den har ju blivit nästan 20% nu efter den fina avkastningen.

I övrigt består portföljen av.

Andel Tillgång
10% guld
10% coeli global selektiv
40% spp global plus
10% spp Sverige plus
10% spiltan aktiefond investmentbolag.
20% Proethos

Återigen. Tack för att ni finns och bidrar till en mer hållbar värld i kombination med riktigt fin avkastning.

hej igen,

om du hade 15% i början av året, så rebalansera tillbaka till det. Har du några tankar, frågor eller det finns något annat vi kan hjälpa dig med så hör gärna av dig :slight_smile:

Mvh Magnus

1 gillning