Jag tänkte att jag skulle skriva några rader om min portfölj, eftersom jag nyligen haft anledning att planera en svensk portfölj från grunden. Kanske finner någon värde i det. Kanske kan ni se något jag inte tänkt på.
Grunden är så klart aktier. Att investera i aktier är att investera i människors förmåga att tjäna pengar, och det har vi visat oss vara ganska bra på. Demografiska problem finns förvisso, och det är möjligt att BNP går ner någon gång om inte förbättrad automation håller takten med minskad arbetsstyrka. Fokus är en väl diversifierad portfölj som innehåller aktier från världens alla hörn och med en fond får någon annan bry sig om det problemet.
I mina analyser där jag jämför fonder mot kategorins medelutveckling (snarare än ett abstrakt index), såg jag att Swedbank Robur Globalfond är en förvånansvärt attraktiv fond för den höga avgiften på 1,4%. Den är aktivt förvaltad, så klart. Kanske har de bara haft tur. Det kan jag inte säga något om, men den stod ut tillräckligt mycket för att det ska vara värt att ha den. Å andra sidan kanske deras “stjärnförvaltare” som lämnade fonden för några år sedan var den drivande faktorn, så jag vill inte att det är mitt enda val här.
Ett mer rimligt val är DNB Global Indeks, som håller väl i jämförelse med medlet det också. Den följer MSCI World Index Net. Jag är lite orolig att de inte säger vilken valuta det här är viktat i, så jag är inte helt bekväm med valutarisken, men låt gå. För att hålla det enkelt har jag hälften var av Swedbank Robur Globalfond och DNB Global Indeks. En teoretisk fördel med Roburs fond emot DNBs är att jag ser svagt negativ korrelation (-0.34) för Robur mot räntefonder, men ser svagt positiv (0.12) för DNB.
Valutarisk finns så klart, som vi har märkt. Det finns de som inte bryr sig utan tycker att det återgår till medel tids nog och att det därför inte är värt att hantera. Jag är nog lite mer oroad än så. Innan 2015 stod USD kring 7 kr. Nu har den varit uppe på 11 kr och vänt igen. YMMV. Därför vill jag ha lite mer fokus på hemmaaktier, så jag lägger till Carnegie Sverige Plus (+50% hävstång) och Storebrand Europa Plus (en ESG-fond som verkar bättre än Europa). Lite hävstång har aldrig skadat, right?
Med positivt väntevärde ska inte en billigt utförd hävstång vara särskilt dåligt. SEB Sverige Indexnära hade väl varit det vettiga valet eftersom den har låg avgift, men Carnegies fond verkar konsekvent överträffa dem, netto. Seeking alpha!
För min Robur-del har jag valt Cliens Sverige. Den följer Sverigekategorins medel bättre än Carnegies, men har också 1,63% avgift mot 0,91%. Även Cliens överträffar SEBs indexfond. Cliens är intresant för att den också har en svagt negativ (-011) korrelation med räntefond medan Carnegie ligger svagt positiv (0.33).
Tyvärr visar det sig att DNB Global Indeks inte har tillväxtmarknader, så den luckan behöver också täckas. Här valde jag Avanza Emerging Markets som ett billigt och bra alternativ. Storebrand Emerging Markets Plus skulle varit mitt andrahandsval. Det är mycket möjligt att den är värd den högre avgiften, men den har bara 10 år historik, så det är svårt att dra slutsatser.
Slutligen kommer vi till räntor och krediter. Den delen av portföljen som ingen egentligen vill ha, men den aggerar som buffert för när aktiemarknaden vänder nedåt. Hur stor den delen är beror på din risktolerans. Ju mindre, desto bättre avkastning, men också mer volatilitet. Har du is i magen är 100% väldigt lukrativt. Börjar du sälja i mars 2020, blir det inte bra alls. Den större delen av portföljkonstruktion är att hantera psykologi, snarare än Sharpe-maximering.
Här har jag valt AMF Räntefond Lång som bas. Stabil prestanda jämfört med andra räntefonder och jag undrar om de inte har lite hävstång (beta mot kategorimedel är 145%). En avgift på 0,13% passar en räntefond med förväntad 2,2% årsutveckling bra.
Jag skulle också kunna ta Evli High Yield för att få in företagskrediter, men den har positiv korrelation mot allt i min portfölj, starkast mot Carnegie Sverige (0,72). Volatiliteten mycket lägre, men fftersom Sharpe för de två är rätt lika, tillför det inte något.
Guld och silver har ju gått bra de senaste åren, och det är säkerligen ett resultat av att statsskulderna går upp och penningtryckerierna går varma. Tyvärr har Evli Silver och Guld bara 9 år i livet, så det ger inga starka signaler om korrelationer vid nedgångar. Jag skulle gärna ta med lite guld, men tror att jag hellre skulle göra det i byrålådan än på börsen. 1981-2001 såg guld en nedgång på 65% i USD, med små toppar uppåt. 2011-2015 var det -45%. Guld kan gå ner och vara en dålig position väldigt länge. Jag ser det mer som en försäkring än en investering. Kanske något för spekulation på lekkontot.
Inget hittills har diskuterat vad USD gör imorgon eller om CoVID 2.0 kommer om tre år. Jag har valt fonder med lång livstid som gått igenom 2008, 2012-2015 och 2020. Förhoppningsvis har vi kunnat se hur de fonderna reagerar på dylika problem.
Slutligen kommer vi då till viktning. Jag har inte brytt mig om max-Sharpe här. Det är mer en fråga om vad jag vill ha mycket och lite av och att hålla underhållet enkelt. Att hålla nere ränteinnehavet är definitivt bra, så jag vill inte hålla mer än 7-10 år årsutgifter i räntefonden. (Med t.ex. 500 000 kr/år och 20% räntefond skulle det då vara okej upp till en portfölj på 17,5-25 Mkr.) Personligen känner jag att sweetspot ligger kring 80/20, men det kanske ändrar sig till 70/30 eller 90/10 om jag kommer på något mer kriterium.
Här är den passiva portföljen:
- 60% DNB Global Indeks S
- 20% AMF Räntefond Lång
- 10% Carnegie Sverige Plus A SEK
- 5% Storebrand Europa A SEK (ändrat från Storebrand Europa Plus A SEK)
- 5% Avanza Emerging Markets
Och här är den med aktivt förvaltade fonder:
- 60% Swedbank Robur Globalfond A
- 20% AMF Räntefond Lång
- 10% Cliens Sverige B
- 5% Storebrand Europa Plus A SEK
- 5% Avanza Emerging Markets