Att räkna med sin bostad i mellanrisk-hinken

Hej!

I denna artikel finns det ett råd (överkurs) om att man kan räkna med boendet (värde av bostad minus bolån) i mellanrisk-hinken.

Min fråga är helt enkelt hur man lyckas göra detta rent praktiskt utan att överfylla hinken eftersom man rätt snabbt, åtminstone i stora städer, kommer upp i belopp som vida överstiger mellanrisk-hinkens rekommendation om 3-7 års utgifter (exkl. garanterade inkomster såsom bidrag, a-kassa och dylikt).

Ett litet räkneexempel kommer här för att illustrera vad jag menar:

Om jag äger en bostad värd 2 000 000 kr och amorterar ner till en rimlig belåningsgrad på 50% så innebär det att jag har 1 000 000 kr inbakat i min bostad.
Om jag sedan räknar på mina årliga utgifter ser jag att jag går back ungefär 100 000 kr om året om båda parter i mitt hushåll skulle gå arbetslösa. Även om jag då väljer den största mellanrisk-hinken (7 år) så har jag 300 000 kr “för mycket” i denna hink och behöver då inte ens bry mig om att köpa några räntefonder och dylikt?

Har jag fattat det rätt att jag kan gå direkt på den passiva hinken om detta scenario ovan gäller?

MVH Marcus

Radbrytningen verkar tyvärr ha försvunnit. Hoppas det går bra att läsa och förstå frågan ändå =)