Jag tror poängen i mitt tänk är att jag inte har ett fast mål med mitt sparande. Jag sparade väldigt mycket och aggressivt innan jag hittade RikaTillsammans och många poddavsnitt har fått mig att reflektera över - men vad sparar jag till egentligen? Har ett väldigt förmånligt yrke med god inkomst som jag trivs väldigt bra i så just nu har jag inga tankar om FIRE alls egentligen.
Tror jag letar efter ett syfte med mitt sparande när jag insett att jag inte drivs av att bara försöka maximera en siffra på ett konto. Och då poppade årgångsidéen upp i mitt huvud som ett sätt att kunna förstå “när” jag kan börja plocka ut pengar.
Om jag varje månad stoppar in X kr i global indexfond i ett ISK och jag gör det nästkommande tio år så känns det som att… ja om tio år finns det mer pengar på kontot - and then what’s my plan? Jag kan ju inte börja sälja av pengarna då för en stor majoritet av pengarna har legat på kontot kortare än fem år (och enligt principen att pengar man ska använda inom fem år inte ska vara på börsen ska de ju inte heller plockas ut).
Det känns liksom som att om jag sparar allt på ett ISK så behöver jag fem år i förväg veta när jag vill realisera vinst och ta ut pengar för att använda dem (resor, bil, ge bort till barn i tidigt arv, osv.) för att om det blir ett “spontant” beslut blir jag väldigt beroende av vad marknaden står i just nu. Med ett årgångsvinstänk har jag möjlighet att vara mer spontant med “detta års” pengar? Kanske?
Idéen är inte helt utkristalliserad än (och jag har själv inte börjat göra på såhär). Det var mest en tanke som slog mig som jag ville bolla lite i forumet!