Att spara pengar genom att göra själv istället för att köpa färdigt

Om man kommer från ett fattigare land till Sverige så är 150 kr för lunch rejält dyrt. De luncher jag köper här nere kostar 3-5 EUR.

Jag har själv använt den här modellen som ett sätt att få till en ”budgetlunch”. När man inte är på kontoret på daglig basis så är det ett fullt möjlig ”nödlösning” de dagar då ingen lämplig matlåda gick att skrapa ihop.

Tycker ändå många färdiga paket är bra mycket billigare än att plocka ihop från delar separat, så ibland tjänar man snarare på att göra det motsatta.

1 gillning

Så är det helt klart. Det är just de där undantagen som är intressanta att hitta.

Ja absolut det finns ju också undantag. Handlar ju mer om vilka komponenter man vill mixa. Vissa komponenter erbjuds t.ex aldrig på färdiga paket. :smiley:

Nu var det ju matfokus, men jag tror du skrev att annat var ok med.

Försöka att laga saker själv.
Tvättmaskinen strulade. Googlade och kom fram till att låset till luckan var trasigt. Hittade en video på hur man gjorde. Kostade ca 500 för ett nytt lås. Ett par år senare började den läcka.
3-400 för en ny gummibälg.

Diskmaskinen vägrade starta program. Öppnade och kikade lite på elektronik och knappar. En liten plastbit hade gått av så när man tryckte på knappen kom den inte i botten och gav kontakt. Lite tejp och plastbitar som tryckte den på plats så fungerade den igen.

Köksfläkten har slutat fungera. Vet att det finns ny motor att köpa så ska plocka ner den och byta.

1 gillning