Tänkte uppdatera en gammal tråd men startar en ny…
Jag tog för lite över ett år sen det ganska ovanliga beslutet att sälja min centrala 3a o flytta till en 2a på 51m2 (nyproducerad) och i samband med det HÖJA mitt lån till 69%
Varför då? . . min far hade blivit dålig o jag började prioretera tid mer än pengar och började titta åt FIRE hållet.
men för att nå ditt behövde jag kickstarta sparandet så jag valde att lägga vinsten och även då höja lånet för att spara mer.
Idag uppnådde jag då delmål ett…att ha mer sparat på huvud banken än lån
känner att just MÅL är motiverande så att nå detta är inspirerande. .
Nästa mål är 2M sparat (vilket jag är skapligt nära då jag har sparande på annan bank)
Sen tänker jag ta FIRE med lånet kvar. . .nått som funkar för mig.
Vet inet riktigt va jag ville…blev bara så glad när jag loggade in o summan för sparandet översteg lånet
Grattis!
Just att uppnå balans mellan in och utlåning är ett mål även för mig.
Jag har inget behov av att va skuldfri. Men just att ha tillräckligt för att kunna betala av hela lånet om jag skulle vilja ger en väldigt skön känsla.
Det är lite udda och givetvis mer risk än om jag valt att lägga in 50% i lägenheten och mer börjat spara från en lägre nivå…summorna hade ju mötts tids nog ändå men det hade tagit lite mer tid. . . o just tid är det jag vill “köpa”.
Planen är väl att ha lägenheten i 12år o då se vart man ligger då. . kommer då ha stått i kommunal bostadskö i +30år så vill jag få loss lite mer kan jag ju sälja bostadsrätten då o ta en hyresrätt- - -
Men jag tror arv kommer göra att jag om 12år igen byter till en nybyggd bostadsrätt . . osv. .
Men just NU känns det skönt att KUNNA betala av lånet helt även om det inte är min plan. . men känslan att kunna göra det är rätt skön
Jag hade ett lån på drygt 1,5M på gamla lägenheten men höjde det till den nya (1,85M) och satte in drygt 800.000:- på ISK istället
Dvs jag satte 1M i insats trots att jag hade mer över från gamla lägenhetsförsäljningen när allt va klart.
EDIT . .för förtydligande så sålde jag för 3,6M o den nya kostade 2,88M
Så målet va att komma under 70% belåning och istället öka sparandet.
Sen är hyran lite lägre nu och jag amorterar mindre (min)
Så summa summarum så har jag samma månadskostnad som innan. . .men mer pengar på banken
Om det blir ett bra eller dåligt beslut rent ekonomiskt är ju svårt att veta. Det kan bara framtiden utvisa.
Hur som helst så tycker jag att det är väldigt imponerande att du tar dig igenom hela processen från problembeskrivning, målformulering, genomförande och utfall.
I ditt ställe tror jag många annars skulle komma fram till att: “läget är kört, det finns inget jag kan göra för att förändra min situation”. Att byta bostad för att nå ett mål tyder ju på väldigt stor målmedvetenhet och dedikation.
Om man jämför med exempelvis hög inkomst skulle jag tro att de egenskaperna är betydligt viktigare faktorer för att nå ett FIRE-mål. Bra gjort!
Ja det är svårt…man kan bara bestämma en linje o sen hålla vid den.
Nu hade jag tur att 2024 va ett bra börsår så mitt första år gick så bra.
Har inte siffrorna framför mig men tror lånet kostade mig ca 45.000:- 2024 men ISKt gick upp över 200.000:-
Så såna år hjälper ju till att få det att kännas som ett bra val att ha lån och ISK istället för att gå in med max insats i lägenheten…
Sen har det gått lättare än jag trodde att gå från större till mindre lägenhet. .ser mer fördelar än nackdelar.
Det är en väldig tur vi har AI så någon kan göra dessa enkla uträkningar åt oss. Hur skulle det annars gå? Sen kan man fundera på var den fick marknadsvärdet på bostaden ifrån… Den måste utgå ifrån att 69% belåning gäller även idag.
Det var jag som angav belåningen 69% i prompten. Visst kunde jag har gjort balansräkningen utan AI, det hade bara tagit lite längre tid. Ungefär som att jag hellre använder miniräknare än att räkna utan miniräknare. Varför göra det svårare för sig än nödvändigt?