Att ta ett privatlån för att köpa aktier?

Bara för att TS kan vaska 200k utan att hamna på gatan så är det inte en lysande idé att göra så.

8 gillningar

Som alla andra sa + läser du på lite om Apple i dessa tider och hur mobilmarknaden är på väg att förändras i grunden med nya regler, nya köpmönster och hur apple store synas (för sin marginal) så låter låna strategin riskfylld. Så det kan gå bra, men dom stora uppgångarna är redan gjorda enligt mig…och Warren kommer gå ut långt innan dom djupa nedgångarna :sweat_smile:

Real life likt ovan, min Morfar var all-in på Ericsson som gick åt skogen som var “säkraste” aktien.(tappade i princip allt han sparat ihop som vd på ett bolag)

I det allra minsta gör en beräkning vad du går miste 2033 om Apple går upp 0% eller till och med backar… om du betalar 7% per år, så måste apple fortsätta leverera extrema siffror tills dess…

Likt forumet lär så är det osannolikt att apple slår index innan ditt mål datum, och ingen lånar pengar för att investera något som inte är 100%

1 gillning

Hindsight is 20/20.

Som en liten lek, byt ut “Apple” mot “Bitcoin”.

Nej, det finns inget att vara kluven över. Det är en idiotisk idé att låna till det.

4 gillningar

Det tror jag framgår klart och tydligt för TS. Men för den sakens skull behöver man inte överdriva andra risker som i praktiken inte existerar.

1 gillning

Vore väldigt intressant att höra caset för Apple framåt utöver historisk aktiekursutveckling och att de är för stora för att försvinna.

1 gillning

Varför chansa med lånade pengar. Placera i så mycket ni kan avvara istället. Annars så kan ni sitta med svarte petter under lång tid. Utdelningsportfölj?

1 gillning

Om man leker lite i RTs ränta på ränta kalkylator med siffrorna 1800kr/mån, 15 år och 50 000kr. Men tar 0 lån och flyttar Apple aktierna till en prisvärd, bra och bred global indexfond. Som enligt index historiskt kan avkasta 7%.

Så får man följande siffror, utan lån, bättre diversifiering och betydligt mindre risk.

Bara en tanke! :woman_shrugging:

6 gillningar

Det verkar som att du utgår från att Apples värdeutveckling från de senaste tio åren kommer fortsätta 15 år till. Du skriver också att det borde fungera eftersom Apple är ett så stort företag.

Problemet med detta är att Apple har gjort några väldigt lyckosamma satsningar som lyckats väldigt bra senaste tio åren. De har under denna period blivit världsledande med Apple Watch, iPad och framförallt iPhone. Dessa har gått från niche-produkter till marknadsledare i sina respektive segment. Det har ökat Apples värdering oerhört.

Att ens bibehålla denna position som marknadsledare kommande femton åren är utmanande nog. Och även om Apple lyckas bibehålla, så kommer det inte öka deras värdering. Deras nuvarande position är redan inprisad i deras värde. För att Apple ska kunna öka lika mycket till krävs det att de både bibehåller nuvarande positon, samtidigt som de intar marknasledande position på nya marknader.

Mot bakgrund av den enorma utmaningen, känns det fortfarande lika självklart att lägga alla ägg i Apple-korgen?

4 gillningar

Nej det låter inte vettigt som du redan vet.

Ni sitter med 32 000 över efter alla utgifter, varje månad?

Varför inte bara utöka månadssparandet i en indexfond för att öka sannoliken att uppnå resultatet, istället för nuvarande plan som ökar sannolikheten till ett misslyckande?

4 gillningar

Låter som om du inte varit med förr, där Apple föll med runt 78% på kort tid under IT-krisen och mer än 50% under finanskrisen.

Är inte lätt att se om man inte zoomar in på dessa perioder.

5 gillningar

the borrower is slave to the lender. Strunta i lån!

1 gillning

Tack alla för era åsikter det var precis det här som jag behövde, efter läst alla era inlägg så verkar det vettigaste att lägga dem 50
K som vi redan har i en global index fond och strunta i att låna pengar.

35 gillningar

Tack och lov för att du väljer att göra så här. Att du ställer frågor och är nyfiken kommer gynna dig och din familj i generationer.

När andra belånar sig och köper enskilda aktier som sedan förlorar sitt värde så sitter de kvar med ett privatlån som tar flera år att betala av, inte du, du kommer sitta med trygga indexfonder som stiger i värde på ett tryggt sätt över långa tidsperioder.

Rekommenderar den mest köpta fonden på Avanza, Spiltan aktiefond investmentbolag (gått plus över 65% på tre år). Länsförsäkringar Global Indeks är en annan bra, även Avanza USA. Kör du de tre fonderna med en tredjedel var så har du en väldigt ljus framtid tror jag. Alla ligger runt 0,2% i kostnad per år också.

5 gillningar

Tack för tipset jag ska välja spiltan aktiefond index fond och Länsförsäkringar global 50/50

8 gillningar

Ansåg inte med mitt svar att överdriva risker, men jag tror samtidigt att det är bra att reflektera över vilka risker som finns och värdera sannolikheten i det utifrån sin egen situation. Utgå från en riskbedömning helt enkelt.

2 gillningar

Köp en usafond istället för enskild aktie. Inget fel att ta privatlånet. Folk som skriver att man inte ska investera för lånade pengar har noll koll.

Att låna stora summor för 7% ränta är dumt, det är inget snack om saken.

Däremot kan man ju använda värdepapperskredit och använda det som hävstång, vilket tekniskt sett är ett lån. Men då har man en helt annan ränta och säkerhet på lånet. Man kan även argumentera för att man kan göra samman med sin bostad om man är lågbelånad där (även om räntorna har blivit höga där med).

2 gillningar

Svaren handlar om att det är en väldigt stor risk att låna med hög ränta för att investera (eller egentligen betta) i EN aktie för att den gått bra.

Antar att du egentligen håller med om svaren om jag tolkar din text rätt.

Investera med lånade pengar gör nog de flesta här inne om de har bolån samtidigt som de har pengar på börsen och på räntekonton.
Jag själv har bolån och samtidigt pengar på bank och börsen.

5 gillningar

Det finns ju nyanser…

Själv jobbar jag med värdepapperskrediten hos Avanza och belånar portföljen 5-8% till låg ränta. För detta köper jag mestadels globala indexfonder. Å andra sidan har jag också en hel del aktier så rent tekniskt har jag lånat för att köpa dem. Dessutom har jag som många andra både bolån och studielån.
Men att gå all in i ett teknikbolag (även APPLE) till blancoränta, för pengar som man knappt har, det är ännu mer noll koll.

7 gillningar

Ja precis och det var därför jag skrev att han ska investera i usafond (sp500 eller motsvarande) istället för enskild aktie.

2 gillningar