Tack @nasdaq, hoppas du orkar med mer frågor! 
Får kanske planera för nån månad i ett annat soligt land då, känns som att man skulle vilja vara i solen under perioden september till maj, och sen njuta av fin svensk sommar under juni till august. 
Jag vet flera stycken som bor i Sverige och Spanien men de är svårt ha koll för Spanien precis vilka dagar du är där så om man inte bor permanent kan man säkert hålla sig på rätt sida antal dagar, jag vet dock att de kollar förbrukning på huset o.s.v om man hamnar under luppen
Så exitskatten är tänkt som en “vanlig” kapitalvinstbeskattning, men ska betalas senast i samband med att man flyttar ut?
De är för de fall du har vinst som du inte sålt av, då ska de ha del av den trots att man “inget” får för det
Fick du någon information om även tjänstepension ska räknas in beskattnigsunderlaget? Fick någon information om skattesatsen på förmögenhetsskatten?
Enda landet i EU med förmögenhetsskatt, den är på mellan 0,2 till drygt 2% varierar från olika regioner, har för mig du i Madrid kan ha 700 000€ men “bara” 600 000€ i Valencia
Tänstepension som inte tas ut ska inte tas upp, osäker på vad som händer om man tar ut den, ska kolla upp de.
Då förstår jag bättre, tack!
Det här öppnar upp för att inom KF sälja av och återköpa under ett år när man är mer än 183 dagar i Sverige och på så sätt man slipper kapitalvinstskatten, sen vid försäljning landar med betydligt mycket lägre kapitalvinstskatt i Spanien.
De går på gamla anskaffningsvärde så de är bra att sälja allt och börja om på nytt, annars kan man få processa i några år för att få rätt.
Intressant med tjänstepensionen! Den ska alltså inte räknas med om det inte är under utbetalning, tolkar det som att det är enbart för att det ska dras spansk inkomstskatt på utbetalningarna eller är det även beskattningsunderlag för förmögenhetsskatten?