Hur kan du veta att global eller en allvädersportfölj är stabilt på 10+ år? Vi har flera perioder historiskt av sidledes under 20-30 år trots allt.
Hur kan du veta att en sådan inte kommer eller någon av alla decennier där t ex en allvädersportfölj är väldigt suboptimal sker nästkommande 10 och 20 år?
Dessa exempel använder jag för att illustrera fenomenet att ha en definierad långsiktig strategi som man sedan avviker ifrån pga tillfälliga förhållanden = försök till marknadstajming.
För att undvika missförstånd:
Jag har inte heller påstått att det är fel att marknadstajma, utan bara att det är en fördel i diskussionen med gemensamma definitioner av begrepp.
Det du beskriver är dock snarare att vara en strategibrytare då du nu återigen använder ordet “tillfälligt” och att någon gör något men sedan gör avsteg från planen.
Men jo – det du beskriver är den värsta sortens marknadstajming där någon i princip på känsla försöker avgöra ekonomiska förutsättningar flera månader eller år framåt vilket givetvis är våldsamt irrationellt att tro att man kan göra.
Marknadstajkimg som begrepp rör dock allt som på något vis har med tid som en faktor för att t ex utföra köp eller sälj. Det är ett minst sagt brett begrepp, rentav så brett att det inte är särskilt bra då man kan få nästan allt att falla under det paraplyet.
Det är väl sådant som ibland gör det svårt i diskussioner som innefattar begrepp som inte är intuitivt tydligt definierade för alla, typ om något är en häst eller kanin. Ibland behöver man gå ner i verkligt små detaljer och konkretiseringar för att säkerställa att man menar samma sak.
Din invändning om ”strategibytare” är jag inte riktigt med på. Vi får i så fall hjälpas åt att definiera begreppen. Om man har som långsiktig strategi att vara agnostiskt diversifierad med specifikt fördelad allokering där ändringar endast görs för återbalansering och sen gör en tillfällig omfördelning för att man tror på en viss utveckling med målsättningen att när den utvecklingen skett återgå till ursprunglig fördelning (puh!) - då skulle jag påstå att man avvikit från sin strategi i ett försök till marknadstajming. Alternativt att man bestämmer sig för att ”ja, jag avviker nu tillfälligt från min egentliga långsiktiga strategichef jag kommer i framtiden att tillåta mig att göra liknande avsteg”. I detta fallet kan jag hålla med om att det kan betecknas som ett strategibyte.