Har idag en Audi A1 Sportback med ca 13.000 mil på mätaren, köptes förövrigt kontant 2019 med 2.400 mil på mätaren för 145.000kr.
Bilen går och har gått som en klocka sedan dess, och fick på senaste servicen veta att kamrem som jag varit lite orolig för ska bytas vid ca 21.000 mil vilket låter kanon.
Funderar just nu på att eventuellt förnya mig och har då kollat på Mercedes A180 AMG årsmodell 2019-2022 för ca 250.000-300.000kr.
Tror att nuvarande värde på Audin är ca 80.000-90.000kr som jag tänkt lägga till vid ett eventuellt köp.
Nu till frågan, är det någon som har erfarenhet av en automat A180 och kan säga sin åsikt? Jag är hur nöjd som helst med Audi men villig att testa något nytt. Hört att Mercedes kör med kamkedja istället, för/nackdelar med det?
Köp av Mercedes vid 8000-10.000 mil, är det något att oroa sig för?
Dela gärna med er hur ni skulle gjort där just pengarna i denna frågan inte spelar någon roll.
Känns lite som att du fokuserar lite väll mycket på just kamremsbytet. Det kostar att äga en bil med både service och underhåll. Men jag kollade upp på mekonomen och där ligger ett kamremsbyte på ca 15000kr på en likande audi som du har. Plus att när du har gjort kamremsbyte så skulle jag säga att du kan se det lite som en investering. Om du ska sälja bilen så kommer nästa köpare att värdera det lite högre än om du säljer bilen några tusen mil innan. Själv har jag precis köpt en Volvo istället för en audi då deras servicear va sjukt dyra så kan vara värt att jämföra med mercedes. Sen är ju Mercedesen en sjukt mycket mer påkostad bil än audi a1 som är deras minsta och inte har så mycket utrustning så det är klart att du får mer för pengarna men det kostar ju också.
Finns inget kamremsbyte i världen som motiverar att hosta upp 200k för att byta bil.
Behåll Audin så länge du trivs med den.
(Vill du bränna pengar så köp Mercan)