Beg. Audi - funderingar Rimliga rabatter, servicekostnader, värdetapp osv

Funderar på att byta bil,

Sneglar på en audi A5.

Skulle vilja sätta ihop totalkostnadskalkyl och är på jakt efter följande

1. vad är rimligt pris på ny Audi A5 efter rabatter som de flesta har? Vill förstå utifrån det vad som är rimligt på beg. priser
  2. vad är förväntade servicekostnader för modellen?
  3. hur kan man tänka/resonera kring att det sannolikt kommer en ny kaross närmsta åren på A5? Brukar det slå direkt på beg. priserna eller är det först när nya karossen kommer ut på marknaden eller hur smart är marknaden här?

Har själv en A4 Allroad, så inte helt å håller samma men tror jag har hyfsad koll.

1. Det billigaste jag hittade nu för en ny var en ganska basutrustad för 420 tkr på blocket. Därifrån och upp till 500 tkr bör du hitta en ny bil.

2. Räkna på ca 10 tkr/år i servicekostnad (inspektion, oljebyte och lite byten av filter/vätskor).

3. När det kommer en ny modell tycker iaf jag att den gamla känns just gammal. Men det är väl några år innan en ny A5 finns att köpa?

I övrigt, kika gärna efter en bil med Matrix-ljus. Det gör mörkerkörningen mycket trevligare, förhoppningsvis säkrare också.

Tycker även det utökade klimatpaketet och digital display gör bilen mer premium. Nån roligare klädsel än standard likaså. Navigation är inget måste om bilen har Apple carplay (och du en iPhone), då använder du telefonen till det.

Lycka till! :slight_smile:

Jag kikar också på en Audi, dock en A4 från 2016 med 2.0 tdi motorn.

En sak som jag inte fått något bra svar på är hur värmen är vintertid i dessa om man köper en som inte har dieselvärmare.

Kanske någon här kan upplysa mig?

Hade en sådan innan bensin-allroaden (om vi pratar om ”nya” versionen b9 som kom 2016.

Vad gäller värmen vintertid hade jag dieselvärmare som jag gärna använde när det började närma sig nollan eller kallare. Bor i Göteborgsområdet så sällan några extrema temperaturer dock. Tycker det är skönt att slippa skrapa/sätta sig i en uppvärmd bil och känns också som att det är snällare för motorn än en helt kall start. Vad är det närmare du undrar över gällande värmen?

1 gillning

Jag undrade hur bra värme de har utan dieselvärmare. Men jag har fått svar av en trevlig säljare på Audi Uppsala.

Alla Audi-bilar har ett elektriskt värmeelement som värmer luften till cupén oavsett motorns kylvattentemp. Så värmen ska komma fort och bra även på en bil utan dieselvärmare om man skulle kallstarta den.

Sedan är det ju förstås bra att förvärma bilen med el eller dieselvärmare, både för bilen och för ens egen komfort :blush:

1 gillning

Så bra! Då är jag med :slight_smile: En sak jag dock kan uppleva, som jag tror är generell för många nyare snåla (den går att köra på 0,5l/mil) dieslar är att det tog en stund innan motortempen var optimal. Sen kör jag nog med ett ägg under gasen skall sägas.

Men det finns rätt gott om sådana bilar med värmare och dragkrok, så kallat alpinpaket så det borde gå att hitta. Håll också koll på milen/årtalet så att du har maskinskadeförsäkring. En vän med samma motor i sin bil (2.0 TDI) åkte just på ett kostsamt byte av EGR-ventil efter att den försäkringen hade gått ut. :confused:

1 gillning