Jag är inne på att köpa en beg. Audi Q4, vad tror ni om denna modell? Något speciellt att tänka på? Är inne på min första elbil, har mestadels spanat på 35 modellen med 170 hästar, som man verkar få för runt 330k 40 modellen med längre räckvidd går på cirka 80 k till, så 410k, 40 modellen har 405km i range vs 35 modellen har 285 km i Range, personligen bör 285 räcka bra, men funderar hur det står sig på andrahandsmarknaden på sikt
Service så verkar man kunna köpa serviceavtal för cirka 200 kr per månad, försäkring runt 900 kr per månad med helförsäkring
räknar 8,8 % värdetapp per år (är det som jag räknat fram som historiskt tapp på volkswagen golf 2020 och nedåt, gissar en elbil i denna prisklass som på några år sikt bör kosta 250 k bör stå sig rätt bra och ha stor marknad av köpare?
Någon speciellt utrustning man “bör” ha som värdesätts högt på andrahandsmarknaden?
Har inte haft några större problem, men vissa bilar verkar vara måndagsex, så kolla om den varit inne mkt på garantijobb.
Vanligt problem verkar vara något framvagnen som klonkar. Antagligen pga bilens vikt.
Köp inte lilla batteriet (35 på Audispråk?). Rangen är maximal i nedförsbacke sommartid. Under gård vinter drar den betydligt mer än så. Ta stora batteriet på 82/77 kWh.
Kolla också ID.4 samt Skoda Enyaq. Samma bil men i olika förpackning
har du nån känsla för värdetapp på denna typ av bil, 9% har jag räknat nu, när jag jämför min kalkylerad kostnad om 3000 kr per månad för värdetapp, försäkring och service så känns det lite för bra för att vara sant jämfört privat leasing 6700 kr ny idag, gissar dock på kampanj kanske den kan komma ned till 5k? så då kanske 3 k inte är helt off ?
Värdetapp är svårt att räkna på. Sen 2021/2022 har de inte tappat så mkt som de borde, men då försäljningen är trög nu så prissätter tillverkarna aggressivt på nya bilar. Tesla kör 0% ränta och VW-gruppen via bra prissatt privatleasing.
8.8 procent värdetapp är väldigt lågt, men som vanligt den som lever får se.
Samtidigt har den redan tappat rätt mycket. Det handlar såklart om skick och att den har en spec som attraherar många och att den har vissa nödvändiga saker som dragkrok.
35 modellen är näst intil obrukbar, 40 är också verkligen på gränsen. En sådan bil förpassas till en andrabil för de flesta och på minsta långresa kommer det bli många stopp med mycket laddning, vilket både tar tid och är dyrt att ladda ute på vägen.
40 modellen är ju den version med längst räckvidd, så den 50 modellen som ni har är ju med kortare räckvidd men större motor och fyrhjulsdrift.
Samma batteri i 40/45/50, bara olika effektuttag och två eller fyrhjulsdrift.
Och nu pratar jag om modellerna fram till och med 2024, med facelift betyder siffrorna annorlunda saker. Exempelvis finns 45 både med fyrhjulsdrift och tvåhjulsdrift. De som kom nu med facelift är betydligt bättre bilar, effektivare och har förvärmning av batteri.
Jag tror att 35 modellen kommer bli extremt svårsåld framöver, och egentligen redan idag, därav det lägre priset. För dålig räckvidd för att vara förstabil men ändå för dyr/stor för de flesta för att ha som andra bil.
Kör du på landsväg i mörker emellanåt är Matrix-ljus definitivt värt att kika efter. Jag kommer inte gå tillbaka till vanliga ljus efter att ha blivit bortskämd med det.
Har du förresten jämfört med den ”vanliga” och lite äldre e-tron-suven? Räckvidden är väl dess akilleshäl men om du överväger 35- modellen på Q4 kanske det är en sak som inte behöver ligga i topp? Känns som att det går att få ”mycket bil” för pengarna med en sån (även om långresor antagligen blir lite mer styrda av laddstopp än önskat).
jag fortsätter här, nu har det kommit ut bra kampanjer där man kan få en beg. Q4 40 bra specad som privatleasing runt 4000 kr per månad
har även ett alternativ något som heter Audi choice lån där man köper bil med deras (dyra) finansiering men i utbyte garanteras ett restvärde, restvärdet ger att maximal nedsidan på 3 år är cirka 8% per år, vilket känns väldigt attraktivt, räknat lite fram och tillbaka med landat i TCO är samma privatleasing som denna, dock är ev. audi choice mer enkelt att ändra sig och sälja av.
någon med erfarenhet av Audi choice lån och dess för och nackdelar?
Det blev en Audi Q4 etron med audi choice lån, totalt sätt bra deal, jag garanteras ett restvärde som gör att jag tappar som mest 6,5% per år i 3 år och får köra 2000 mil per år, räntan dock hög 7,5%, efter ränteavdrag 5,25%, så slår man ihop värdetapp och räntekostnad efter avdrag landar jag på 11,75% per år, vilket känns som det ändå är rätt rimligt att även om jag hade cashat den att det skulle kunna tappa per år, sen får man lägga in att även cash har en alternativkostnad, låt säg 3% iaf om man tar bolån, då är ju ovan “bara” lite dyrare (egen fininaisering hade ju varit 2,1 % efter ränteavdrag + 6,5% vrädetapp eller 8,6% per år, så betalar på marginalen 3,15% av bilens värde extra per år för tryggheten att veta att jag får tillbaka pengarna minst om 3 år, vilket känns bra givet att elbilsmarknaden rör på sig mycket
efter 3 år har jag även rätten att köpa loss bilen för det garanterade restvärdet vilket känns rätt sannolikt då jag normalt sätt brukar köpa bilar som är lite äldre, denna är 2022 vilket är nyare än normalt, så om den känns bra kan ju detta vara ett gött ägande närmsta 5-6 år till låg risk och “rimlig” kostnad
Du blandar ihop nybilsgaranti och vagnskadegaranti (vagnskadeförsäkring). Vagnskadegarantin brukar vara 3 år och är det som gör att man bara behöver halvförsäkring på en ny bil. Nybilsgaranti har ju med fel på bilen att göra, inte skydd mot olycka med bilen.
Även om räntan är “hög” så sjunker den om styrräntan går ner.
Har ett Audi Choice lån vi tog i februari på våran E-tron 50 (ej Q4) där räntan var 6% men nu sjunkit till 4.9%.
Stämmer bra, jag blandade ihop dessa.
Oavsett så är det ju galet att punga ut 1000kr för en försäkring, men om kalkylen går ihop spelar det ju ingen roll på sista raden.
kr per månad
värdetapp 1990 (baserat på garanterat restvärde)
räntekosntad (efter ränteavdrag) 1228
service 289
försäkring 1050
så 3200 kr per månad för värdetapp och ränta,
inkl service 3500
inkl försäkring 4557
snabb koll så finns det bas audi q4 etron att privat lease för 5800 kr per månad se nedan, utan service avtal och står inget om försäkring så antar den inte ingår heller, försäkring på helt ny för mig cirka 550 och service ungefär samma gissar jag så där får man då totalen 6600 kr per månad i min jämförelse ovan får det ställas mot 4600 kr, så 2000 kr mindre i månaden för att ha 2 år gammal bil, för min del känns det värt det, samt 2000 mil per år och även möjlighet att köpa loss bilen vid slutet av perioden om man får feeling till det garanterade resvärdet