Har en Audi A3 årsmodell 2011 som gått 19 000 mil. Jag har ett lån på ca 127 000 där bil och en stor reparation på den ingår. Jag sitter i en rävsax. Skulle vilja sälja den och pynta in det jag får för den som just nu är uppskattat till ca 40 000 och använda mig av en leasingbil istället. Men funderar på vilket som är bäst.
Den gamla bilen kostar såklart oxå om jag behåller den med service och delar som behöver bytas ut under tiden pga. slitage. Jag behöver dessvärre en bil så att jag inte ska ha någon är inte aktuellt.
Varför inte behålla bilen?
Värdeminskningen minskar i takt med att bilen blir äldre. Leasingpriset för en ny bil är nog högre än årliga värdeminskningen vid det här laget.
Ekonomiskt är det rimligaste att du biter i det sura äpplet och betar av snabbare på lånet och håller A3an levande under tiden med förhoppningsvis schysst driftsäkerhet. När lånet är löst kan du fundera på att byta tycker jag 
En A3 Sportback 35 TFSI 150 hk Proline advanced med 1500 mil och metallic kostar 3 225 kr per månad att leasa. Tillkommer gör försäkring och skatt (ca 400 kr per månad för skatten och vad vet jag, lika mycket för försäkringen?), liksom vinterdäck. Du kommer ju upp över 4 000 kr per månad plus bränsle.
Din nuvarande bil har förvisso troligen behov av dyrare reparationer. Ponera att service och rep kostar 8 000 kr per år och värdeminskning lika mycket. Skatt - 2 000 kr? Försäkring - 5000 kr?.
Totalt: 8 000+8 000+2 000+5 000= 23 000 kr / 12 mån = avrundat 2 000 kr per månad efter att lite “övrigt” tillkommit.
Allt annat lika - men det kommer ju, sannolikt, inte bli billigare (om du inte leasar en mindre/billigare bil).
Tanken är en billigare bil var kanske otydlig.
Ponera då att du leasar en “småbil” av enklare märke. Kostar typ 2 000 kr för en Seat Ibiza eller liknande.
Så månadskostnaden inklusive allt förutom bränsle bör ju då bli nånstans runt 3 000 kr per månad.
Behöver mer info för att kunna ge ett vettigt råd.
Vad används bilen till? Hur mycket kör du? Har du råd att leasa eftersom det kommer kosta dig mer på sikt? Varför vill du ha en billigare bil? Kan du lösa lånet som kvarstår?
Jag anser att en bil från 2011 med 19 000 mil på mätaren är en “billigare bil”. Den har redan förlorat sitt “värde” på marknaden och kommer hålla sig runt 40kkr även om du kört 25000mil.
Tror du sätter dig i en ännu större rävsax med leasing. Då kommer du fortfarande behöva amortera lånet OCH betala leasingavgiften.
Jag skulle nog hellre se att du går från denna till en annan begagnad småbil i samma prisklass i så fall. Om det är att du inte litar på A3an dvs. T.ex. har väl Audis TFSI-motorer från den tidsperioden problem med omfattande oljekonsumtion som en vacker dag kommer bli ett problem. Men det är ju svårt att sia om utan att veta exakt vilken bil du har.
Exempel att byta till: V40 D2 från samma tidsperiod.
Jag har en Audi A3 Sportback 2.0 TDI och den rasade i turbon och oljepumpen small samtidigt något vajsing med oljelampan som inte lös. Så det är den reperationen jag gjort.
Inte samma problematik då du har en diesel. Den jag snackar om gäller bensinmotorer som totalhavererar och kostnad för reparation = byta motor = dyrare än bilen är värd.
Om du gjort denna reparationen på din är min gissning att bilen kommer klara sig fint i drivlina i en överskådlig tid framöver. Men det är ju inte mer än en gissning, är inte expert på Audi. Har bara hört om problemen med deras 2-liters bensinmotorer från din tidsperiod (två kompisar som åkt på haveri och många därtill om man googlar).
Oavsett vad så står mitt råd vid samma. Litar du på bilen, behåll den. Om inte, byt till en i ungefär samma prisklass som du litar lite mer på. Men sätt sig inte med en ny bil som kommer kosta dig massor mer utöver lånen du redan har!