Sälja eller behålla bilen?

Hej allesammans,

Jag vänder mig till er då jag har en del ångest för ett billån som jag tog i somras. ”Köpte” en bil för över 200 000 och lånade då 198 000 kr (kontantinsats lagd också), räntan ligger på 8,5 % och jag amorterar 12 000 i månaden (har fast jobb med lön på 36 000 före skatt) då jag vill bli av med lånet så fort som möjligt. Jag älskar bilen men avskyr lånet, jag var dum som tog det. Min vardag går ut på att tänka på bilen, ska jag sälja den och köpa en risig bil (har inte pengar utöver buffert att lägga), eller ska jag betala av bilen vilket kommer ta mig lång tid även om jag lägger mycket i månaden? Jag åker 8 mil dagligen till/från jobbet och har inte möjlighet att åka kollektivt. Vad är det smartaste, sälja bilen eller behålla den? Jag räknar i runda slängar på att lånet nollas vid en försäljning.

Mvh Niklas

Är det nödvändigt att köpa en “risig” bil? Vore det inte enklare att köpa en liten, billig bil? Har du laddmöjlighet?

1 gillning

Jag har kollat runt lite på nätet men många av de billigare alternativen har gått över 20 000 mil och jag vet inte om jag vågar lita på det i och med att jag åker en del. Skulle jag köpa något hyggligt så får jag nog låna lite iaf.

Du kan inte gå ner lite i amortering då? Bilen blir ju lite dyrare i slutändan men kanske är värt det i ökad livskvalitet/livsglädje?

Finns inget bolån eller liknande du kan öka på för att bli av med detta lånet?

Var tidigare i en liknande situation, dock inget billån. Gick då från en 4 år gammal Audi för 180k till en 10år gammal Renault clio för 40k.

Jag hade sålt och köpt en liten/billig bil med Max 10k mil på mätaren.

1 gillning

Lånet är uppbyggt så att jag får amortera runt 1300 i månaden som lägst plus ränta på ungefär samma, men jag vill ju bli av med lånet så fort som möjligt och det är därför jag slänger in allt jag får varje månad, har svårt att inte gå all in.

Det känns ändå som att det största problemet är att du går all in på amorteringen?

Visst är räntan hög, men om du hade amorterat normalt är väl inte din bilkostnad extrem på något sätt?

Ja det är lite så jag tänker också, att få åka i en liten billigare bil som kanske är tråkigt och allt det där, men tanken på att sälja denna bil svider enormt och lika mycket svider det att mina nära och kära får se det.

Ok.

Du får se din amortering som ett sparande med 8% ränta. Du har ju kvar värdet i bilen, även fast du amorterar bort lånet. :slight_smile: Lite enklare att resonera så med ett hus än med en bil, men går för bil också med lite positivt synsätt. :slight_smile:

Du behöver ju bil.

Så ja. Se på det som ett sparande och se det positiva i det. När du är klar med amorterandet kommer du ha en bil med ett högt värde och ingen skulder.

Eller. Sälj och köp billigare.

Jag hade köpt billigare men det är väldigt enkelt för mig att säga… Det är svårt någon annan att gå helt i dina skor.

Ja jag har ju egentligen väldigt liten buffert så behöver rent krasst spara mer där, dock har jag svårt att unna mig saker när jag vet att det finns ett lån att betala, jag vet att lån är skit så känner ingen glädje av att köpa andra saker.

Förstår hur du känner.
Men sätt upp ett mål, äga den billiga bilen i 24 månader och därefter köpa en dyrare när du har sparat lite mer.

Har ägt vår Renault clio i 12 månader och om 12 månader köper vi troligen en VW polo för 100-120k som är 5 år nyare.

Tack för dina svar, jag tror i längden att jag vinner på att ha bilen kvar så får försöka se det som ett sparande som du säger :slightly_smiling_face:

Ja det hade känts bäst för stunden att sälja den och köpa billigare men vet att jag kommer ångra mig som bara den, jag får fundera ett par varv till tror jag. Tack för dina svar :slightly_smiling_face:

Det låter konstigt. Jag menar nu en Toyota Yaris eller liknande modell. Med en större och dyrare bil blir det förstås en annan fråga.

Har tittat på Yaris och det är nog det jag väljer om jag nu säljer bilen, det är en pålitlig bil vet jag.

Du borde kanske börja med att ta tag i de känslor som ligger bakom detta.
Varför är det viktigt att upprätthålla en fasad som denna bil symboliserar ?
Du som person borde vara lika viktig i en billigare bil.

1 gillning

Förväntad värdeökning av att investera pengar i index är ungefär 8%.
Just nu betalar du 8% ränta, vilket blir ungefär 5.5% efter ränteavdrag.
Du betalar alltså mindre i ränta än du skulle få förväntad avkastning från att investera pengarna, så förväntat värde skulle vara större om du drar ned din amortering till minimum och lägger in extra pengarna i indexfonder istället.

Självklart så är risken högre, så jag säger inte att du ska göra så, men vill sätta det i perspektiv. Du behöver inte panik amortera.

1 gillning

Är du nöjd med bilen och den är okey hade jag behållit den!

Du får ju antagligen en värdeförlust vid avyttring, samt får relativt inbytespriset betala mer för den nya bilen.

Plus att du riskerar att köpa ett måndagsex.

Så länge inte fogden jagar dig…:grinning:.

1 gillning

En diesel med 22 000 mil och servad skulle du våga köpa. Föredra kamkedja. Min har snart snurrat 32000 mil och har mycket att ge än. Bytt det som behövs inga dyra reperationer/reservdelar.