Jag blev ganska plötsligt förmögen (i mina mått mätt, detta forum är lite uppskruvat ) genom arv och något av lotterivinst på börsen så jag känner mig ganska av-emotionaliserad från mina pengar eftersom dom med all respekt bara “blev till”
Det är inte pengar som jag slitit ihop i min anletes svett. Kan man lära människor av-emotionalisera sig från sina investeringar?
När börsen 2022 var i fullkomligt kaos var jag så lugn. Det kändes liksom inte som riktiga pengar. Låter kanske dumt att säga men så kändes det.
Vet inte om det är riktigt relevant för dina funderingar, men man kan ju investera enligt någon kvantitativ och väl backtestad metod. Det tänker jag kan ge en avemotionalisering av investeringsbeslut som är gynnsam för värdeutvecklingen.
Jag lyckades med detta under förra året, men av en annan anledning än din: jag hade stenkoll på hur mycket jag pyntade in på ISK:t (se insättningar vs uttag) och när jag hamnade på noll (jag sålde för att betala av på bolånet) så tänkte jag att ”det här är inte mina pengar längre” eftersom dessa var vinsten från det egna sparandet.
Jag har inte satt in mer på ISK:t sedan dess men nu när jag är skuldfri kommer jag att börja månadsspara igen. Det känns bättre idag eftersom jag är optimistisk att det troligtvis går mer uppåt än neråt de närmaste åren (vilket jag så klart inte vet).