Avantis lanserar tre nya regionala UCITS ETF:er

Hej allesammans,

Avantis har utökat sitt europeiska utbud med tre nya regionala ETF:er! Jag kan tänka mig att det är fler än jag som har deras nuvarande fonder i sin portfölj, som Avantis Global Equity, Global Small Cap och Emerging Markets

Här är de nya fonderna:

Fondnamn Ticker ISIN Avgift (TER) Inriktning
Avantis America Equity UCITS AVUS IE000OW54ZX1 0,20 % USA (All-cap)
Avantis Europe Equity UCITS AVEU IE000SDFJUU0 0,25 % Utvecklade Europa
Avantis Pacific Equity UCITS AVPE IE000T62NEO6 0,25 % Stillahavsregionen

Fonderna följer Avantis välkända metodik med systematisk aktiv förvaltning. Det innebär i korthet att de inte ägnar sig åt traditionell ”stock picking”, utan istället använder en datadriven modell för att systematiskt övervikta bolag med låga värderingar (Värde) och hög operativ lönsamhet.

För oss som vill bygga en portfölj med specifik faktortilt (faktorexponering) kan dessa fonder nu ge en större flexibilitet än tidigare. Att avgifterna verkar ligga på 0,20–0,25 % gör dem dessutom till ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella indexfonder.

Vad tror ni om dessa ETF:er? Är det någon som planerar att byta ut delar av sin nuvarande portfölj mot dessa för att få exponering mot värde och lönsamhet? Jag själv hoppas kunna kolla upp fonderna lite tydligare och eventuellt byta ut delar av globalfonden mot europa- och asienfonderna

Det vore intressant att höra era reflektioner!

4 gillningar

Kul att Avantis fortsätter rulla ut fler ETF:er i UCITS-land! För egen del blir det dock inga köp, främst eftersom de saknar en naturlig plats i min portfölj.

Jag håller mig nog fortsatt till AVWC, AVWS och AVEM.

3 gillningar

Tack för info!

Framför allt är det betryggande att de vågar satsa mer på UCITS, även om jag nog inte kommer ha användning av just de där specifika fonderna. Har varit nervös över att den relativt låga fondförmögenheten i AVEM (Emerging Markets) riskerar att få ETF:en bortplockad på sikt.

Men de verkar ha långsiktighet och uppenbarligen satsa på mer nischade fonder trots det. Kul :smiley:

Har inga exakta målfördelningar idag men kör cirka 40% AVWS, 20-25% AVWC, 7% AVEM, och resten marknadsviktat i VWCE.

3 gillningar

Mycket intressanta tycker jag, men när jag försökta köpa en av dessa, Avantis Europe Equity, fick jag beskedet att det saknas svenskt faktablad (KID), vilka gör att den i nuläget inte går att handla som svensk. De skulle höra med Avantis. Är det någon som vet mer om hur detta fungerar? Måste fler i Sverige efterfråga dessa regionala ETF:er för att Avantis ska tycka det värt det?