Hej allesammans,
Avantis har utökat sitt europeiska utbud med tre nya regionala ETF:er! Jag kan tänka mig att det är fler än jag som har deras nuvarande fonder i sin portfölj, som Avantis Global Equity, Global Small Cap och Emerging Markets
Här är de nya fonderna:
| Fondnamn | Ticker | ISIN | Avgift (TER) | Inriktning |
|---|---|---|---|---|
| Avantis America Equity UCITS | AVUS | IE000OW54ZX1 | 0,20 % | USA (All-cap) |
| Avantis Europe Equity UCITS | AVEU | IE000SDFJUU0 | 0,25 % | Utvecklade Europa |
| Avantis Pacific Equity UCITS | AVPE | IE000T62NEO6 | 0,25 % | Stillahavsregionen |
Fonderna följer Avantis välkända metodik med systematisk aktiv förvaltning. Det innebär i korthet att de inte ägnar sig åt traditionell ”stock picking”, utan istället använder en datadriven modell för att systematiskt övervikta bolag med låga värderingar (Värde) och hög operativ lönsamhet.
För oss som vill bygga en portfölj med specifik faktortilt (faktorexponering) kan dessa fonder nu ge en större flexibilitet än tidigare. Att avgifterna verkar ligga på 0,20–0,25 % gör dem dessutom till ett mycket konkurrenskraftigt alternativ till traditionella indexfonder.
Vad tror ni om dessa ETF:er? Är det någon som planerar att byta ut delar av sin nuvarande portfölj mot dessa för att få exponering mot värde och lönsamhet? Jag själv hoppas kunna kolla upp fonderna lite tydligare och eventuellt byta ut delar av globalfonden mot europa- och asienfonderna
Det vore intressant att höra era reflektioner!