Har en fundering. Jag är just nu kund hos Swedbank men ska byta till LF. Jag har ISK kos Swedbank. Med byte av bank tänkte jag ordna till min ISK till bättre långsiktiga globala indexfonder då jag för tillfället har säkerligen 80% innehav med fondavgifter med 1.4% som tex Swedbank Robur Technology A. Min idé är att flytta en del av Technology A till Avanza (låt oss säga 35000kr) då jag får tillbaka fondavgiften och låta resten av ISK flyttas till LF. Kan tillägga att jag har mer än 35000 kr i denna fond och vet inte om jag kan flytta en del av innehavet eller om allt måste flyttas.
1,4% är alldeles för mycket. Sök en billig bred indexfond med 0,3% eller lägre i avgift. Hos vilket företag är mindre viktigt. Själv föredrar jag Avanza.
Du kan flytta så mycket /lite du vill. Så länge du håller dig under 50k så har du ingen fondavgift. Samma gäller både Avanza och Nordnet. Sedan vill man i längden helst ha billiga indexfonder och ha majoriteten av kapitalet i dessa istället.
Absolut vet jag att 1.4 är för mycket. Det gäller helt enkelt min förkärlek till just den fonden. Att jag önskar ha en liten del av mitt kapital i just den fonden. Och om innehavet är under 50000 kr hos Avanza så tänker jag att det är en bra deal. Ingen fondavgift.
Jag lyfter denna tråd då jag ventilerar mina tankar och söker bekräftelse/funderingar
Alla pengar räknas, men den maximala teoretiska besparingen blir från 100 för en billig index fond upp till kanske någonstans runt 800 för en dyrare nisch-fond.
Så fort du kliver över gränsen upphör erbjudandet.
Ha lite marginal bara, om det är avgiften du vill ducka. I samma ögonblick som du har 50001 kronor betalar du förvaltningsavgift på hela beloppet (om än en liten sådan).
Om din fond faktiskt kommer att avkasta något, vilket jag antar är poängen med att äga den, så kan du ganska snabbt komma över 50k och då får du betala full avgift på allt ändå.
Jag är osäker på om det ens går att backa då och sälja av så att det blir under 50k.
Det är ganska mycket överlapp mellan den aktivt förvaltade fonden och en indexfond med exponering mot USA eller världen.
De största 9-10 innehaven i indexfonden är samma techbolag som är stora i den dyra aktivt förvaltade fonden.
Den aktivt förvaltade fonden har lite annat som saknas eller viktas annorlunda men frågan är hur stor skillnad det gör.
Om jag verkligen ville få exponering mot dessa bolag skulle jag styckköpa de amerikanska aktierna jag saknar och välja en billig fond istället för att betala för Swedbanks orimligt dyra paket.
De aktier som ändå har låg viktning gör sannolikt ingen skillnad så de kan skippas.