Avanza ändrar värdepapperskrediträntorna

Nja, du behöver nog ta hänsyn till belåningsvärdet och räkna 10 % av det. Om du med aktier menar global aktiefond så är belåningsvärdet typ 80 %, vilket skulle innebära att du kan låna 80.000 SEK till 1,49 % om jag fattat rätt. För enskilda aktier är belåningsvärdet ofta lägre, och i många fall saknas det helt.

I praktiken kommer du inte kunna låna exempelvis 80.000 SEK heller, eftersom om börsen går ner bråkdelen av en promille kommer du behöva betala högre ränta på hela det lånade beloppet. Du behöver därför låna mindre för att ha marginal för svängningarna på börsen.

Om aktierna går ner mycket kan det hända att Avanza sänker belåningsvärdet på dem. Så det kan bli som en hävstång neråt av belåningsutrymmet, där du dels drabbas av att aktierna rasar i värde och dels drabbas av att du får låna procentuellt mindre på de aktier du har.

1 gillning

Tack! Det har jag missat.

Bra poäng!

Låt me rätta mina beräkningar då. Om man har 1 mln sek investerat i global aktiefond så går det att låna 70 000 sek (10% av 80% belåninsvärde + marginal för svängningarna på börsen) till 1,49% effektiv ränta (1,05% efter skattavdrag) och sen placera dem på ett sparkonto med 3.1% ränta (2,17% efter skatt). Därav 1,12% eller 784 sek/år vinst (=mindre än 0,1% av 1 mln på konto). Rätt? Verkar inte värt besväret.

1 gillning

Är i princip gratis pengar för den med lite kapital.

Ca 1,5-1,9% ren vinst på lånat kapital efter skatt, riskfritt. Kan förändras framöver dock.
Ta höjd för svängningar bara! 10% = 5-7%

Nu håller de på och höjer priset, från 1.49% → 1.99%. Men eftersom du kan placera till 3.7% ränta på deras sparkonto så är det ju ändå gratispengar, för räntenettot är ju då 1.71%.

I fallet ovan är det ju 1.71% minus kapitalskatt = 1.197% extra inkomst efter skatt per år på det lånade beloppet. Besvärligt? Det tar mindre än 1 minut att göra detta, och det ger > 1000kr för varje 100k du lånar. Jag provade att göra det med 100k, och det skulle ju ge mig en motsvarande timlön på 60 000kr/h. Det är inte precis vad jag kallar “inte värt besväret”.

1 gillning

Vilket borde bli 0,1% högre avkastning per år på hela portföljen? Gör varken till eller från skulle jag säga. Om man ska krångliga med 10% belåning så kan man lika gärna slänga in det i en global indexfond… :smiley:

Sen hur sannolikt är det att Avanza fortsatt kommer att ha ett så stort räntenetto mellan värdepapperskrediten och sina sparkonton?

Det är väl rätt sannolikt, du har kunnat låna till 1-1.5% lägre än vad deras Sparkonto+ partners erbjudit i ränta i flera år. Fenomenet är inte direkt nytt. Klart att låneräntan kommer gå upp om räntorna fortsätter att stiga. Men det kommer också inlåningsräntan på sparkontona. Och du tar ingen risk, för om det skulle visa sig att de trots ovan inte längre erbjuder så förmånlig ränta kan du ju bara flytta tillbaka pengarna och återbetala lånet med ett knapptryck.

Du menar att om du har en möjlighet att tillsvidare få 0.1% högre avkastning med en minuts insats, så skulle du inte göra det? Och vad det är i procent spelar ju faktiskt mindre roll här. Du gör något enkelt som tar en minut eller två i en app, och får för detta arbete 1000kr. Per år. Det är ju i princip alltid värt det oavsett vad det är i procent. Det är ju som om du hittade en (som du kan vara säker på riktig!) tusenlapp på gatan med en lapp på som säger att den tillfaller upphittaren. Och så struntar du i att plocka upp den för det ger inte tillräckligt mycket i procent. Eller för den delen om du köpt en trisslott och har en vinst på 1000kr, men som du struntar i att lösa in för det inte gav så mycket i procent. :man_facepalming: :wink:

7 gillningar

En minuts arbete att sätta upp det ja, men jag känner (kanske felaktigt) att det kommer krävas en viss bevakning så att man inte halkar över på nästa räntenivå vid en börsnedgång, och hålla koll så att Avanza inte smyghöjer räntan till en nivå där det blir ofördelaktigt.

För mig är det lättare att använda belåningen till en global indexfond istället, för där vet jag att det högst sannolikt alltid kommer att löna sig eftersom förväntad avkastning på aktier bör vara högre än räntor.

1 gillning

Kan man inte “till ingen risk” likaväl placera belåningen i en kort räntefond ex Lannebo Kort som taktar minst 4% efter avgift och ISK-skatt?

Det blir betydligt högre räntenetto i den ekvationen.

Det är väl väsentligt högre risk att placera pengarna i en räntefond än att ha pengarna på räntekonto med insättningsgaranti. Härom året låstes ju den "bombsäkra"™ "bankkontoersättaren"™ fonden Spiltan Räntefond Sverige för handel ett bra tag. Samtidigt som det var räntekaos på räntemarkanden. Kul om det var precis då som du behövde betala tillbaka ditt lån. Jag tänker att räntefonder strular samvarierar med situationer där man kanske inte vill ha hävstång/lån med ränta som precis ändrade sig mycket.

För övrigt backade den faktiskt under mars månad i år, så helt garanterat säker verkar inte avkastningen vara. Jag gick plus på räntekontot den månaden iaf :slight_smile:

Min tanke med att flytta över pengarna från portföljen till ett separat sparkonto med insättningsgaranti var att förutsättningen var att man redan var nöjd med sin risk. Dvs man var nöjd med den fördelning man redan hade i portföljen. Att belåna och köra 5-10% belåning och köpa global index ökar både risken och förväntade avkastningen. Att göra samma sak och köra en räntefond ökar risken (om än mindre) och den förväntade avkastningen. Att göra som jag sa håller risken konstan samtidigt som den ökar avkastningen något. Alltså bättre riskjusterad avkastning.

Det är alltså gratispengar, och beror på någon form av arbitragesituation där du kan låna billigare än den riskfria räntan. Och så länge denna arbitragesituation finns så ser jag inga bekymmer med att nyttja den. Det är ju bara att sluta göra det om situationen ändras.

3 gillningar

Jo såklart. Visst är jag med på att risken inte är helt noll som sparkonto :grinning:

Men som risk i att förlora pengarna eller avkasta negativt över längre period än någon månad så är den väl i dagens klimat mer eller mindre noll tänker jag?

Som risk att det skulle kunna “stöka till” ens betalningsförmåga är ju givetvis en något större risk.

Men kan du utveckla lite kring ovan citat.
Vad tänker du på för risk att inte kunna betala sitt lån vid kritisk tidpunkt? Vilken typ av lån tänker du på?
Lånet för krediten är väl inte tidsbestämt och måste lösas/betalas tillbaka vid en viss tidpunkt?

Exempelvis

• Avanza slutar erbjuda portföljbelåning → du måste betala tillbaka asap
  • Avanza gör om sin ränterabatt och erbjuder inte längre en sådan, 10% ränta → du vill betala tillbaka asap
  • ShitHappens™ och portföljens värde minskar kraftigt, varvid du blir knuffad till högsta räntan alternativt blir överbelånad. De kommer tvångssälja och betala tillbaka lånet på all time low.

Åtminstone vid mer än ett av ovanstående scenario tänker jag sammanfaller med att det också är stökigt på räntemarknaden och det kanske inte är så att du kan avyttra din räntefond alternativt tvingas till det till ett mycket ofördelaktigt pris.

Kanske, men då är problemet att du har fel risk i portföljen från början. Då skulle du haft en högre risk.

Gällande “någon månad”-argumentet så kan vi ju utan att titta allt för många år bakåt hitta perioder där det uttalandet inte stämmer. Hade du investerat i den fonden november 2021 hade du fortsatt varit back ett år senare. Än mindre genererat någon avkastning. Under samma period hade mitt sätt med sparkonto och utnyttjandet av räntenettot fortsatt gett någon procent positiv avkastning riskfritt.

Jag säger inte att mitt sätt är bäst, det jag säger att mitt sätt är riskfri avkastning utan att ändra risken. Och vill men ändra risken har man nog andra saker än belåning att kika på.

1 gillning

Vi krockar nog lite här eftersom jag är mer kortsiktig i just denna allokering.
För tillfället är ju räntefond riktigt bra.

Obs! Har haft placering länge i vanligt sparkonto innan jag skiftade över till kort räntefond ganska nyligen.

Nu har Avanza börjat sänka räntorna på Värdepapperskrediten. Den lägsta räntan är fortfarande på 1,99 % men de övriga sänks med 0,1 %-enheter. Lite synd att inte den lägsta sänks.