Intressant ändå att så många som 0,04 % ligger mellan 10 000 000 kr och 10 miljoner. ![]()
Fantastiskt. Går det att få med en total procentskala i ytterkanen med så blir det en perfekt samanslagnng av era diagram.
Ligger överst nu. ![]()
Tycker dock denna faktiskt är bäst:
Med några siffror:
- 627.000 kunder har under 10 000 kr
- 50% har under 50 000 kr
- 151.000 kunder har över 1 miljon kr
- 41.000 kunder har över 3 miljoner kr
- 4.300 kunder har har över 10 miljoner kr
- 1 av 50 har över 3 miljoner kr
Misstolkar jag diagrammet när jag läser att 2% har över 3 miljoner? För det blir ju inte 1 på 500. Tror du menar 1 av 500 har mer än 10 miljoner.
Blev en 0:a för mycket. Fixat nu!
Jag har en sömnlös natt och sitter här och väntar på en rikedomstrappa i färg, men får ett cirkeldiagram.
#besviken ![]()
Skämt åsido - snyggt statistikjobb, både Jan och axr! ![]()
Ja, från mitt gamla studerande av det här så minns jag att andel av totalen visas oftast bäst som ett tårtdiagram. Fördelen är att man som människa är bra att bestämma tårtdelarnas storlek i relation både till varandra och helheten, men också att vi är bra på att summera flera tårtbitar tillsammans och avgöra deras storlek som summa.
T ex ser man ju lätt i min att de som har under 50 000 tillsammans utgör mer ån 50%, utan att behöva slå ihop tårtbitarna som du gjorde.
Min åsikt är att tårtdiagrammet med separata upp till dess de blir pyttesmå är bäst, men med bättre labels på tårtdelarna än min. Så tårtdiagrammet bör står först.
Man kan ange antal på tårtorna med.
Tårta > Motionera i trappan
Nu till den viktigaste följdfrågan: är totala antalet kunder förvånande?
Det var fler kunder än jag hade gissat… med en faktor 10.
Nordnet är ungefär lika stor spelare som Avanza. Nordnet uppger 2.240.100 kunder per juli 2025.
Jag är inte jätteförvånad. 4 miljoner svenskar har ett ISK. Både Avanza och Nordnet har funnits i 25 år. Klart de lyckats få in många kunder. När de startade så var det mycket snack om enskilda aktier och där hade dessa nischbankerna avlägset billigast courtage.
Visst, för kategoriska data är det så, men här rör det sig ju om kontinuerliga data som man delat in i godtyckliga kategorier, vilket gör så att diagrammet mest avspeglar valet av kategorisering. Hade man tillgång till rådata vore nog den mest informativa visualiseringen något i stil med ett linjediagram med belopp på den ena axeln och kumulativ andel av befolkningen som har mer/mindre på den andra.
Men om vi zoomar ut lite från den siffran… Jag tror att färre än 10% av de som har ett ISK förstår vad ordet courtage innebär. Min gissning är att de flesta bara uppfattade att IPS dog och fick tipset att ett ISK var ”den smidiga vägen framåt”.
Att bli kund i avanza/nordnet trodde jag var en tröskel som färre personer skulle klivit över. Men jag får omvärdera läget efter fakta ![]()
Jag är förvånad att 29 % har ett konto på Avanza men aldrig nått över 10 000 kr. Förutom några procentenheter som nyligen startat kontot och inte kommit upp i den summan än så ska över en halv miljon personer startat upp det för att sätta in några tusenlappar. Kan det stämma?
Är det verkligen att man aldrig har kommit över 10 000 eller är det de som råkade ha under 10 000 när de gjorde denna sammanställning?
Jag själv har mindre än 25 000 på Avanza men har haft närmare 500 000 som plockats ut för bostadsköp.
Jag har ju ett konto på avansa. Men vände i dörren, så har aldrig investerat där, men får fortfarande mejl därifrån.
Gissar att jag inte är ensam om att vända i dörren.
Av ren nyfikenhet, varför? ![]()
Alltså detta att få ChatGPT att koda i en canvas är inte helt fungerande, kan man lugnt säga. Den är otroligt glitchig ![]()
Ja, tycker mer det handlar om att betona en viss del av datan och rendra på ett sätt som trycker på den tolkningen.
Det här är mer av ett histogram i form av en pie chart.