Jag har 5 000 kr extra som jag funderar på att investera, antingen i Avanza Global eller Investor B. Just nu har jag hela mitt sparande i Avanza Global, men det vore intressant att placera de 5 000 kronorna i Investor B och se hur den presterar jämfört med Avanza Global. Vad tycker ni?
Hur lång sparhorisont har du? Är dessa pengar mindre än 5% av din totala besparing? (Anledningen till att jag frågar är för att det kanske ska gå under ”lekhink-pengar”).
Läs detta TS: Välkommen till RikaTillsammans Forumet | Börja här
Jag tycker det kvittar vad du gör med småpengar. Du behöver dock inte investera i något för att jämföra så just det är inget argument för att köpa investor b.
Jag tror att det är bäst att hålla sig till en globalfond. Även små investeringar i enskilda bolag kan lätt bli en inkörsport till mer dumheter.
Investor har historiskt låg substansrabatt och det är alltså inget givet köpläge.
Där har du en poäng. Har man väl köpt något är det lätt att fylla på sen.
Minst 10 år, mitt första mål är att komma upp i 1 miljon kronor, men sen därefter låta det växa ännu mer. Som det ser ut just nu så har jag runt 9 år kvar till målet. Började investera för 1 år sedan.
Jag köpte mer Avanza Global, kände inte för att ta mer risk än nödvändigt även om den aktien har gått väldigt bra.
Du har ett tydligt uppsatt mål, fortsätt på din valda strategi och gör inga avvikelser från den. Det är nog bästa receptet för framgång
Risken finns, precis som nämnts ovan, att man börjar pilla för mycket med sina innehav.