Hej, har efter att ha hängt lite här, lyssnat lite på podden och läst boken “Mer pengar för pengarna” äntligen tagit tag i mitt sparande lite mer seriöst. Stängt ner ett dyrt fondsparande hos en bank, fört över sparpengarna till sparkonto och har nu ca 1 miljon som jag istället ska stoppa in hos Avanza (där jag sedan tidigare spelar lite på aktier)
Har nu tänkt fördela den där miljonen ungefär enl nedan. Jag vet vad statistiken säger, bäst att stoppa in allt på en gång , men kan ändå inte låta bli att fundera lite om det kan vara vettigt att vänta tills i Jan…eller ev börja tex i Jan och sprida insättningarna över 6 månader? Hur hade ni gjort och varför?
Jag tänker så här: Du har nyss haft 100% av kapitalet i fonder. Hur du än väljer att göra så kommer du ha 100% av kapitalet i fonder om ett halvår. Vad är det som gör att du vill ha lägre risk under just de närmsta sex månaderna, men sen ha hög risk under (säg) de kommande 30 åren efter det?
Om det gör att det känns bättre i magen så kan du såklart göra så. Spelar inte så stor roll. Ser bra ut!
Tack för dina tankar! Jo, så kanske det är. Känner mig inte riktigt tillfreds med att investera i vissa av ekonomierna som tillhör Emerging markets utan har ist val småbolag (som ändå inte är supersmå direkt) Tänker att det kan finnas lite mer potential för god tillväxt där utan att risken är speciellt mkt högre. 60% globalt och 70% storbolag ändå. Jag tänker att det kanske är liiite mer risk men inte så mycket. Och har inte hittat någon riktigt bra anledning till varför jag inte skulle ha denna fördelningen…men jag lyssnar gärna på andra argument