Avanza Global vs Avanza Auto 6 vs Carnegie Global Plus

Avanza Global
Avg: 0,11%
Antal innehav: ca 800
Hävstång: 1

Avanza Auto 6
Avg: 0,39%
Antal innehav: några tusen?
Hävstång: ca 1,14

Carnegie Global Plus
Avg: 0,95%
Antal innehav: ca 600
Hävstång: ca 1,4

Vilken är er favorit för ett långsiktigt sparande (10+ år)?
Tycker ni den extra avgiften motiveras av hävstången?
Gillar ni produkterna (A. auto och Carnegi) i övrigt?
Är hävstången värd den extra risken?
Jag har själv svårt att välja…

Gillar LF global och Swedbank Robur access global över de tre valen ovan.

Inte värt den extra risken, speciellt inte då avgiften är för hög och produkten känns onödigt komplicerad. Jag vill förstå vad jag investerar i.

2 gillningar

Absolut inte.

Om du vill ha hävstång så är det ju bara att använda belåningsfunktionen på Avanza.

2 gillningar

DNB Global Indeks S har en avgift på 0,21%, består av 1340 innehav och har minimal ESG-exponering. En tydlig vinnare.

3 gillningar

Skulle personligen hellre välja en vanlig globalfond (t.ex DNB global indeks) tillsammans med en tillväxtmarknadsfond och småbolagsfond och sedan själv belånat den portföljen. Då får jag kontroll över avgifter och räntan på belåningen.

Men i de fall det inte skulle vara möjligt att själv belåna (t.ex i pensionen) så hade jag kunnat tänka mig att överväga Avanza Auto 6 eller Carniege.

Bra start, hade lagt till Nordnet Global 125 samt en rad parametrar till i jämförelsen. Exempel på parametrar innehav (Avanza auto har ju t.ex småbolagsfonder i sig), omallokering av hävstången (daglig vs månadsvis), räntekostnad (bör vara ungefär den samma). Ev ta med valutaperspektivet.

Kan även vara intressant att förstå om fonden går att belåna i egna portföljen.

Jag kör Avanza Auto 6 till pension och barnspar. På mitt privata ISK kör jag egen VP-kredit där jag breddar maximalt, till så liten peng som möjligt.

Av dina tre alternativ skulle jag välja Avanza Global pga avgiften är lägst.

Jag skulle även överväga bland någon av följande globalfonder som basen i mitt långsiktiga sparande.

Dnb Global Indeks S 0,2%
LF Global Index 0,2%
Swedbank Robur Access Global 0,21%
Storebrand Global All Countries 0,31%

2 gillningar

Inser att jag formulerat trådstarten lite dumt.

Avanza Global var bara ett exempel, kan lika gärna vara Dnb global, LF global el liknande. Finns tusen andra trådar om det.

Det jag ville ha er åsikt om var de andra 2 produkterna samt om ni hellre väljer produkter med el utan hävstång

Jag väljer obelånad portfölj, om det var det du menade. :blush: