Har som många andra kommit igång med sparandet. I nuläget sparar jag med basportföljen via Avanza samt 100% aktier på Lysa. Något jag funderat på är om jag borde välja antingen Lysa eller Avanza och lägga alla besparingar på en plats istället. Gör det någon skillnad? Finns det en fördel att ha både Lysa 100% och basportföljen på Avanza?
Vill du ha båda så fortsätt spara i båda alternativen. Det gör ingen skillnad i praktiken. Dock kan vi inte veta vilken portfölj som kommer ge bäst avkastning, Avanza basportfölj eller Lysa 100% aktier.
Det är inget problem med att göra så, ränta på ränta effekten blir den samma.
En av fördelarna med att ha allt på Lysa är att det inte finns tusentals olika fonder att välja mellan vilket minskar risken att man är inne och pillar för mycket med sparandet.
Jag har tidigare bara sparat i Lysa Bred men funderar på att köra 50/50 Lysa och Avanza Auto 6.
Personligen har jag pension (100% aktier) och mitt mellanrisksparande (60 / 40 aktier/räntor) hos Lysa, då jag upplever att de sköter räntedelen bra och jag har varken tid eller ork att sätta mig in i den biten. Utöver det har jag ett passivt sparande i avanza med LF Global Index, avanza emerging markets och plus alla bolag där jag också petar in pengar varje månad.
Av intresse hur gammal är ni och varför sparar ni i räntor om ni tillhör den yngre gruppen? Med min okunskap förstår inte varför någon under 55 skulle ha något i räntor. Vill bara lära mig, inte klanka ned!
I flera trådar nämns Swissquote i samband med diskussion om Lysa och/eller Avanza. Av trådarna kan jag inte förstå vad Swissquote är, men trådarna ger bilden av att det är en konkurrent till Lysa/Avanza.
Ordet nämns i totalt sex inlägg i forumets samtliga trådar, inklusive ditt inlägg. Jag har aldrig tidigare hört talas om det eller reagerat på att det nämns i samband med diskussion om Lysa och Avanza. Av en googling så framgår att det är en schweizisk bank, kanske motsvarande Avanza eller Nordnet i Sverige.