Jag sitter och kollar över mitt månadssparande och går i tankarna att ombalansera. Jag har ombalanserat tidigare och då låtit gamla innehav ligga kvar i portföljen, jag har alltså inte sålt de gamla fonderna jag plockade bort från månadssparandet. En tanke slog mig när jag tittade på diagrammet. Vilken hänsyn tar diagrammet till fonderna i portföljen, och vilken hänsyn tar diagrammet till månadssparandet? Jag kan ha 12 fonder i portföljen men 10 fonder i månadssparandet. Vilken utveckling visar egentligen diagrammet - hela innehavet i portföljen eller fonderna i månadssparandet?
Procentsiffran du ser är alla dina innehavs utveckling i det som kallas “TWR” (time weighted return). Har inget med månadssparandet att göra.
Det måttet kompenserar för alla insättningar och dessutom storleken på dina insättningsr. Så du kan ha negativ utveckling i procent och positiv utveckling i kronor. Eller tvärtom.
Tack. Jag tror att det var detta jag var ute efter
Jag tänker även så här… Att man har ett månadssparande tar diagrammet ingen hänsyn till(?).
Däremot…
Diagrammet tar hänsyn till hela utvecklingen i min portfölj. Detta gäller fonder jag månadssparar i nu, men även fonder jag inte månadssparar i nu men som ligger kvar i portföljen. Jag må ha ombalanserat de senaste 20 åren utan att ha sålt något fondinnehav alls - dessa tas med i diagrammet
Utvecklingen som visas i diagrammet tar bara hänsyn till de fonder som jag aktivt månadssparar i, och tar ingen hänsyn till övriga fonder som ligger kvar i portföljen och skvalpar, där det inte finns något aktivt sparande
Övriga alternativ?
Vilket av ovan stämmer? Är jag helt ute och cyklar?
Ett köp eller en försäljning påverkar inte som sådan din utveckling.
Så månadssparande eller ej är inte riktigt relevant. Månadssparande är bara en serie av köp vid olika datum.
TWR är ett (av många) procentmått och räknas som så du får en procentuell utveckling som är oberoende av storleken och när i tid köpen genomförts. Utan ger dig istället en sammanvägning av varje enskild periods utveckling i procent.
Det gör att du kan jämföra en enskild fonds utveckling i procent med din portfölj. Där flera köp ger dig en annan utveckling i kronor men samma utveckling i procent. Det i relation till om du gjort ett köp första dagen och sen varken köpt eller sålt.