Avanza sparkonto ränta mindre än 100kr

Jag upptäckte att Avanzas datasystem har dragit preliminärskatt och transaktionsredovisning visat att datasystemet bokfört räntaintäkt som källskatt.

När ett sparkonto har räntaintäkt som är mindre än 100kr ska vara skattfritt och Avanza bör inte dra preliminärskatt men det gjorde Avanza.
Om det är källskatt ska Avanza dra 30% oavsett det är mindre än 100kr eller inte. Jag skrev till Avanza i måndags och påpekade på felaktig bokföring och olika regler hanterar ränteintäkt och källskatt då fick jag svaret att jag ska få tillbaka preliminärskatt.

Jag ser att Nordnet har samma problem med sitt datasystem (dvs bokför räntaintäkt som källskatt). Om ni har mindre än 100kr ränteintäkt hos Avanza /Nordnet kan ni kolla konto redovisning och kräva preliminärskatt tillbaka.

“Gränsbelopp: Det finns vissa gränsbelopp när skatteavdrag inte ska göras. Utbetalaren ska inte göra skatteavdrag från ränta på ett konto om räntan är mindre än 100 kr.” från SKV.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.16/325054.html

Jag kan ha fel här men jag uppfattar det som att rapportering till Skatteverket görs oavsett storlek på räntan. Däremot görs inte alltid det fysiska avdraget. I slutänden blir det alltså skatt att betala oavsett men de där mindre beloppet att betala blir, allt annat lika, en del av kvarskatten. Det skulle vara pilligt för både banker och Skatteverket att hålla på och hantera en massa småslattar. Inte minst kan ju saldo på konton saknas som skulle behövas för att kunna göra skatteavdraget så denna modell underlättar på det sättet.

Stämmer, men intressant nog så skriver Skatteverket att skatteavdrag/rapportering inte ska göras (dvs inte inte behöver göras) så formellt följer de inte skatteverkets regelverk. Om man har en massa småkonton som summerar upp över 500kr är det upp till den skattskyldige att själv att redovisa så att skatt dras.

1 gillning