Morrow Bank drar ingen ränteskatt - är det korrekt?

Jag har sparkonto hos Morrow Bank. De skriver på hemsidan att man själv ansvarar för att betala in skatten på ränteintäkterna, trots att de nu är registrerade i Sverige:

I årsbeskedet som skickas till dig meddelar vi vilket belopp Morrow Bank har rapporterat in för ditt Sparkonto. Du måste själv kontrollera att uppgifterna i din deklaration stämmer och göra själva inbetalningen.

Men enligt min tolkning av skatteförfarandelagen (10 kap. 15 §) ska ju utbetalaren göra skatteavdrag på 30 % när ränta betalas ut till privatperson och kontrolluppgift ska lämnas.

Tidigare var de registrerade i Norge, och då var det en annan sak. Men nu från 1 januari säger de själva att de är svenska.

Är det verkligen okej att de inte gör skatteavdraget utan bara lämnar kontrolluppgift och lägger hela ansvaret på kunden?

Eller borde de, som andra svenska banker, dra skatten direkt?

Någon som har koll / varit med om samma?

Det brukar finnas en beloppsgräns. Om räntan är under t.ex. 100 kr så görs inget skatteavdrag. Däremot rapporteras inkomsten. Detta gäller alltså banker generellt.

Det kan inte vara så att årsbeskedet gäller för 2025 och att de från och med 2026 kommer att börja dra källskatt?

För dig som kund är det ju ingen nackdel att källskatten inte dras av dem utan att du får betala in själv (vid ett senare tillfälle).

2 gillningar

Jag sparar i ETC Bygg/Sol, där funkar det också så.

Fast ETC Solspar/Bygg är inte ett sparkonto så inte jämförbart. Det är ett lån till företaget där företaget ställer sina aktier som säkerhet, dvs en oerhört missvisande beteckning på en investeringsprodukt.

Ja det är helt ok att göra så. Finns ett gäng andra banker som gör samma och många banker håller inte på och betalar in någon skatt åt dig om ränteutbetalningarna är under 100 kr/mån.

Du måste ju fortfarande betala skatten i slutändan så slutsumma blir densamma.

Jag tror att du har helt rätt. Tidigare så verkade de ju under norsk lag och bankgaranti men de har ju nu meddelat att de verkar under svensk banklagstiftning i ett svenskt bolag (det senare tror jag).
Undantaget med 100 kr per utbetalning är inte det som gör att de inte drar preliminärskatt. Jag fick betydligt mer än 100 kr i ränta utbetalt 31 januari och det var ingen preliminärskatt dragen på det beloppet.

Varför skulle det inte vara ok? De skickar ju ändå in kontrolluppgifter så Skatteverket får vad de kräver och det blir ju inget direkt merarbete för dig.

Fördelen är ju att du själv kan välja att göra med denna latenta skatteskuld, använda den för konsumtion eller låta den ligga och ticka ränta fram till nästa deklaration.

Institutet ska (vilket är en skarp skrivning på byråkratsvenska) enligt skatteverket göra skatteavdrag när kontrolluppgiftskrav finnes, förutom i de specialfall som diskuteras ovan. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2026.1/325054.htm, så det är märkligt att de väljer att inte följa den rättsliga vägledningen.

Sen är det ju bara positivt som du säger när de inte gör det, och inte mitt problem som kund om det är mot reglerna, men det är en annan sak.

Vad behöver jag praktiskt göra som kund för att det ska bli rätt?

Trycka på ok när du deklarerar precis som vanligt (eller vad du nu gör när du deklarerar). Skillnaden är bara att skatten dras i samband med slutgiltlig deklaration istället för direkt.

2 gillningar

Möjligtvis kan det vara ett undantag för i år eftersom de startade den svenska verksamheten den 2:a januari i år och att det blir annorlunda från nästa år. Men vem vet :slightly_smiling_face:

Ah toppen. Då låter det ju verkligen som en fördel för mig som kund men konstigt att de får göra så.

Absolut att det på papper är bättre för kunden men jag har lite edge case anledningar som gör det lite mer struligt men inte hela världen, mer nyfiken bara.

Jag har i alla fall frågat dem och inväntar svar. Uppdaterar i tråden när jag får svar.