Enskild firma - föra över kapital till sparkonto på Avanza?

Tja!

Jag har enskild firma och fram tills nu har jag enbart låtit firmans alla pengar ligga på firmans bankkonto helt utan ränta. Detta känns ju inte så bra långsiktigt så jag funderar på om jag skulle föra över kanske 70-80% till ett vanligt sparkonto på Avanza för att få lite sparränta.

Enskild firma är ju en rätt trevlig företagsform och man betalar inte någon skatt eller egenavgifter på sina egna uttag.

Förstås ska man ju ha koll på att pengarna småningom ska användas för att kunna betala skatt, moms eller eget uttag till mig själv.

Kort sagt skulle det kännas kul om pengarna kunde växa lite utan någon större risk och därav att jag då skulle välja ett vanligt sparkonto.

Tänker jag rätt här? Är detta okej eller gör jag något fel?

I grunden är det inga problem att göra som du har tänkt. Se till att ta upp sparkontot i bokföringen också om det inte finns några ”privata” pengar på kontot så påverkas inte räntefördelningen heller.

Grejen är ju (vad jag förstått) att mina “privata pengar” och firmans pengar är desamma eftersom jag har enskild firma. “Som enskild näringsidkare kan du inte ta ut någon lön eftersom du inte ses som anställd i ditt eget företag, istället kan du göra egna uttag ur företaget” när jag googlar på det.

I princip gör jag ju ett uttag till mig själv från min företagsbank. Jag har ingen kontokod för mitt sparkonto på Avanza.
Jag tänker att jag använder mig av konto 2013 (Övriga egna uttag) som jag lägger på DEBET och 1935 (Företagskonto) på KREDIT.

Sen om jag väljer att jag vill skicka pengar från sparkontot till firman så använder jag konto 2018 (Övriga egna insättningar) på KREDIT och 1935 (Företagskonto) på DEBET.

Kan det funka?

Det är korrekt bokföring, det som händer är ju att EK minskar vid uttag varvid räntefördelningsunderlaget sjunker. Om du plockar ut pengarna och sen sätter in dem vid årsskiftet så kan det tolkas som att pengarna inte behövs i verksamheten och får då inte räknas med i underlaget på hjälpblankett 2196.

Om du istället har ett separat sparkonto för företagets pengar där inga privata transaktioner eller kapital förekommer och bokför det typ 1930 mot 1940 så påverkas inte EK och därmed inte 2196an och därmed inte möjligheten för låg skatt på vinsten i din EF

1 gillning

Obs att Avanza kommer sluta med sparkonto: Avanza avslutar samarbetet med externa sparkonton

De kommer inte sluta med sparkonto utan endast med ”sparkonto+” (sparkonto i samarbete med annan aktör, som givit något högre ränta). De kommer ha kvar sina egna sparkonton.

1 gillning

Nja. Det är ju viktigt att särskilja på vilka pengar som är firmans och vilka som är dina privata. Men utifrån vad du skriver i inlägget i övrigt så verkar det ju som att du har koll på det. :+1:t2:

Kan du inte säga något mer om detta?

Jag antar att det är räntefördelningsunderlaget det handlar om.

Med ett positivt räntefördelningsunderlag går det att skatta vinsten i EF som inkomst av kapital förutsatt att underlaget är tillräckligt stort.

1 gillning