Avanza superlån till billån

Hej,

Funderar lite kring avanzas superlån och att använda detta till att amortera på mitt billån. Dvs, jag ansöker om superlånet och använder det till att köpa fonder som månadssparande. Det jag vanligtvis använder till månadssparande i fonder lägger jag istället på billånet.

Dvs om jag i dagsläget sparar 3000/mån på Avanza så lägger jag istället dessa 3000 på billånet, och tar mitt månadssparande från superlånet. När jag kommit upp i den räntefria nivån så köper jag fonder för egna pengar igen. Alternativt fortsätter att “superlåna” så länge räntan är lägre än billånet?

Detta bör väl vara en win/win? Eller missar jag någon aspekt?

Du kan göra ett uttag på hela summan direkt hos Avanza.

Antingen det eller bara sälja av aktier, betala lånet och sedab belåna portföljen.

Det var ett tag sedan jag kollade villkoren, men det går väl bara att använda superlånet till att köpa värdepapper?

Det är inga som helst problem i praktiken iaf, sen vad du vill göra med informationen är upp till dig. Det är ju väldigt underligt att ha en funktion om den vore ”förbjuden”.

Okej, ja kan man göra så är det ju bara ännu bättre. Jag ser ingen nackdel med att nyttja det på detta sätt, då det garanterat sparar mig 5.45% ränta på de pengarna jag kan “superlåna”. Även om portföljen faller ner så att det blir ränta på pengarna så är ju ändå superlånet billigare än billånet.

Låter klokt. Bara du tar höjd för att ev värdeminskning på värdepappren ökar belåniningsgraden och därmed kan knuffa upp räntan. Så du bör lämna en vettig marginal för den värdeminskning och ränta du anser acceptabel.

Tänk på att hela lånet har samma ränta, d v s skjuter du över nollräntenivån med en enda krona så blir det ränta på hela lånet.

Och hur stor kredit som tillåts varierar mellan olika värdepapper, t ex vissa fonder berättigar till 80% och andra bara till 50%. Så du kan inte välja vilka som helst, för då kan det helt plötsligt öka räntan.

1 gillning

Gratis/billig kredit ska man naturligtvis nyttja.

Jag tolkar TS som att låneutrymmet han redan har är adekvat för att täcka billånet.

"Får jag använda värdepapperskrediten till något annat än handel med värdepapper?

Nix. Det är en värdepapperskredit och är alltså till för att köpa nya värdepapper på ditt konto."

Detta skriver avanza, därav trodde jag att det skulle vara blockerat att ta ut de lånade pengarna från kontot. Kan man ta ut summan är det ju egentligen lika bra att ta hela beloppet på en gång. Även om man kommer över summan för 0 ränta blir ju detta lån avsevärt billigare än ett ordinarie billån. Känns som lite av en miss/bugg från avanzas sida men oerhört förmånligt isf :slight_smile:

Känner mig för övrigt trög som inte förstår hur man citerar på det här forumet. Att svara på ett inlägg verkar inte fungera som jag förusatte.

Man markerar det textavsnitt som man vill citera innan man trycker på svara.

Det får du ju räkna på, blir som skrivit tidigare i tråden ränta på hela beloppet om det går över gränsen. Så om du kommer säg 5000 över gränsen, och lånet är på totalt 150.000 säger vi… bra mycket bättre att betala 5% på 5000 (250 per år) än 1,69% på 150.000 som blir typ 10 ggr så mycket.

Ingen bugg. De bryr sig inte vad du använder lånet till eftersom de har dina aktier som säkerhet. Samma sak hos Nordnet, men där måste man skicka ett meddelande bara.