Avanza Sverige | Värd att investera i?

Jag ger tummen upp för de som arbetar med ESG överlag. Den här fonden däremot får en tumme ned från mig. Detta då det är jättetydligt att de har valt ut bolagen på förhand och sen anpassat sitt nya index och urvalsmekanismer utifrån det. Portalparagrafen säger att målet är att följa deras nya index, där de bland annat tar hänsyn till miljörelaterade eller sociala egenskaper. Första alternativet, som de inte valt, är att fonden har hållbara investeringar som mål. Vilket är udda då de skapat ett helt nytt index med precis det som ledstjärna. Bara här reagerar jag.

Deras index är intressant, då fonden i sig är index.

Det blir tydligare under rubriken väljer in, där de skriver att de aktivt väljer in företag utifrån sitt index (som är fonden).

Sedan står det att de väljer bort bolag med mer än 5% av sin omsättning från de klassiska kategorierna om minor, vapen, sex & droger med mera. Nu har GMO, Kärnkraft och Cannabis hittat in på den listan också.

Det intressanta är att de INTE VÄLJER BORT bolag som bryter mot FN’s fördrag Global Compact eller OECD’s riktlinjer. Däremot står det att de skapar en plan för företag som bryter mot endera att komma till rätta med sitt brott.

Summarum: Den går bort för mig. Det är ren marknadsföring för deras nya index som bara de kommer använda sig av. Fonden har maximalt 70 innehav. Kollar man på SPP Sverige Plus, har den fonden vid senaste uppdateringen 368 innehav. SPP lägger större fokus på hållbarhet och säljer innehav som bryter mot FN/OECD enligt ovan. För mig är skillnaden att Avanza skapat en produkt för att casha in på en trend, medan SPP har skapat en produkt utifrån sin övertygelse. Vill man ha ESG är SPP’s fond ett bättre val imho.

Informationsbroschyrer

6 gillningar