Kontaktade också Avanza och uttryckte oro för om de kommer ändra global till en ESG-fond. Nämnde att jag hellre se en “riktig” indexfond som köper hela marknaden.
Att klimatfrågan är viktig för många svenskar betyder inte att de tror på ESG som lösning på det. Lite som att få tror MP är lösningen på det.
Men om de har en ESG och en riktig indexfond så kan var och en välja det de vill ha och tror på. Att tvinga folk att ta aktiva bet på en klassificering som ett fåtal personer bestämmer sig för har redan fallerat hårt för Avanza.
Avanza säljer ju oljebolagsaktier på sin plattform. Ser inte varför deras fond också kan innehålla det, så länge det finns ett ESG-alternativ för oss som vill ha det.
Uppenbarligen så gör gemene man kopplingen. Annars hade inte bankerna drivit på ESG. Det är trots finansvärlden vi pratar om. De skiter i. ”Woke” är i extrem minoritet i den branschen.
Men jag håller verkligen med om att det ena inte borde utesluta det andra. Borde vara ett enkelt val att kötta in två globalfonder kan jag tycka. Men, men…
(Och varför i h-e erbjuder bara Handelsbanken en global småbolagsfond? Varför är det ingen som vill ta tomrummet i den kategorin?)
I slutändan handlar det om hur mycket de tjänar på fonden. ESG kan vara ett sätt att ta mer betalt. Men tyvärr tror jag inte de kan göra det billigare för den som investerar i fonden oavsett om det är ESG eller Irlands flytt eller nått annat. Men det återstår att se kanske väljer de att köpa ett budget index.
Det absolut viktigaste oavsett säljargument är tracking error och det visar sig först efter ett bra tag. Dvs, ingen ide att chansa.
Alltså, vad hände med “the greater picture”? I podden har nämnts flera gånger något i stil med “diskussionerna som förs på forumet om exakt vilken fond man ska investera i spelar i stort sett ingen roll, det kommer inte göra någon skillnad vilken av globalfonderna man väljer”? Största delen av avkastningen kommer från valet av tillgångsslag, inte valet av specifik fond.
I den här tråden låter det på många som att man aldrig ens under mordhot skulle kunna tänka sig att investera i en indexfond där man plockat bort oljebolag eller investera med 20% homebias Blir det inte lite fundamentalistiskt?
Det här hade ju varit ett klockrent poddavsnitt. RT intervjuar Avanza om hur det ser på ESG, varför man inte låter kunderna välja och motiveringen till att ta hem en fond
Jag tror inte det bara handlar om den säkraste, mest effektiva, diversifierade approachen enligt gällande forskning.
Mitt antagande är att det handlar om identitet och värdegrund. Man vill helt enkelt inte tvingas acceptera ”woke” ideologi genom att ta bort alla alternativ. Så känner jag i alla fall.
När det gäller Avanza Global så hoppas jag att den får fortsätta vara som den är.
Nej det tror jag inte alls på, Avanza har aldrig frågat sina kunder om de vill ha ESG. Det är några aktivister med Johanna Kull i spetsen som har drivit detta helt utan att ha frågat kunderna vad de vill ha.
Och även de kunder som tror på ESG bör fråga sig på vilket sätt klimatet blir bättre av att inte investera i Nvidia, på vilket sätt skulle de vara dålig för klimatet? För att datorer drar ström svarar kanske någon. Men om nu Nvidias datorer har mycket bättre prestanda per förbrukad kWh så är de kanske snarare bra för klimatet. Om deras datorer dessutom möjliggör AI/AGI så kan det mycket väl också bidra till att lösa våra klimatproblem.
Det är alltså mycket vanskligt att låta en handfull personer bestämma vilka företag som är bra respektive dåliga för miljön, de kan hamna helt snett.