Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Hade tänkt köpa avanza global men nu känns det inte bra när man läst detta. Kör nog vidare på DNB indeks några år till… finns det någon lämplig ”SnP 500” fond som all pratar om i amerikanska poddar? Hittar bara russel 2000 fonder när jag letar.

DNB USA Indeks S är nog det närmaste S&P500 du kommer med vanlig fond, annars får du gå till ETFer.

Ännu idag ett rungande NEJ!

1 gillning

Go ahead avanza, make my day. Säljknappen är inoljad och redo.

1 gillning

Hittade den här på Avanza. Hyffsat billig.

Den har 300 innehav jämfört med 500 som är referensindex, totalt kaos med andra ord.

1 gillning

Bra spanat! Då var den heller inget att ha! Då verkar det som andra nämnde att det inte finns något vettigt utbud på fonder. Antingen får man köra etf eller nöja sig med en fond som följer msci USA istället.

Bytet sker ju inte förrän september, varför har du så bråttom att du måste kika varje dag?

7 gillningar

Det visste jag inte.

Ok, det står högre upp i tråden, lyckas inte kopiera. Men bytet ske ske i september och information kommer från Avanza i “Meddelanden” innan dess kring vad som händer med fonden.

3 gillningar

Vilken av följande fonder som följer S&P 500 skulle du rekommendera?

• Storebrand USA A SEK
  • DNB USA Indeks S
  • Amundi IS S&P 500 ESG Index AE Acc

Har i dagsläget Storebrand men undrar om dom två andra är “bredare” och “mindre ESG” än Storebrand?

Har försökt läsa mig till i respektive fonds faktablad men är inte tillräckligt påläst för att första vad jag letar efter! :sweat_smile:

MVH

Vad har detta med Avanzas förvaltning av Avanza Global som tråden handlar om.

Storebrand och DNB följer inte S&P500 utan följer istället MSCI Usa index net return.

Storebrand har 449st innehav och DNB har 581st innehav.

Det är bara Amundi som har S&P500 som jämförelseindex. Dock endast 307st innehav så en hel del exkludering.

Om jag skulle ha en renodlad Usa-fond så hade jag nog kört DNB utav de alternativen du frågar efter.

2 gillningar

Kan inflika att jag skickade in kritik mot Johanna Kulls woke-twittrande tidigare samt deras woke/ESG satsningar till private banking. Förklarade vad jag var missnöjd med samt att jag skulle vikta ned mitt innehav hos Avanza pga detta.

Hade en del skriftväxlingar med dem och upplevde faktiskt att de lyssnade och tog det på allvar, PB lovade också att framföra det till ledningen i Avanza. Trots det gjorde jag som jag sagt och började vikta ned i Avanza.

Bra om fler faktiskt skriver till dem och också agerar och flyttar ut kapital när de agerar på ett sätt man inte gillar. Visst, begränsat med alternativ då ESG dominerar alltmer men just därför är det viktigt att göra vad man kan. Informera dem och agera.

9 gillningar

Jag flyttade min ISK till Nordnet då de känns mer seriösa… Ovetande om att inköpskurs osv. skulle falla bort. Kunde ju framkommit tydligare!

Har enbart kvar min KF hos Avanza för vissa marknader som handlas enklare hos dem än hos Nordnet.

Avanza har fått hybris.

Avanza svarade mig idag.

1 gillning

Har fått exakt samma svar!
Verkar vara något som har bestämts internt på Avanza vad som skall sägas.

Samma icke-svar här…

Man får då i alla fall chansen att byta/sälja ASAP när väl informationen kommer innan mattan dras undan.

1 gillning

Öh jag förstår inte alls ditt argument. Om kunderna jämför sig med andra, och där kunderna säljer när börsen går ned, hur är home bias då inte en bra grej för kunderna? Lysa försöker ju göra kunderna en tjänst att minska risken att folk slutar investera.

1 gillning