Jag upplever att valmöjligheterna försvinner lite, när majoriteten erbjuder samma produkt, dvs en globalfond som jämför sig och följer index för DM samt innehåller ESG screening.
Nej det jag skrev var att om de har marginaler som gör att de inte behöver höja avgifterna när de lägger pengar på ESG, då hade de marginaler att sänka avgifterna men valde att inte göra det. Eller så försakade de något annat som blev lidande istället.
Jag slutade tro på tomten när jag var 5 år, insåg då att det alltid är någon som betalar det paketen kostar.
Precis men det blir knappast fler kunder genom att endast erbjuda ESG-fonder, kanske inte heller färre om kunderna inte har något alternativ.
Själv tycker jag det är bäst att erbjuda både ESG och rena passiva indexfonder som köper hela marknaden så får kunderna välja det de vill ha.
Vi som varit med ett tag vet att det längre tillbaks mest fanns aktiva fonder men sedan kom trenden med passiva fonder som köper hela marknaden och de blev alltmer populära. Men en del har hållit fast vid aktiva fonder och tror mer på det trots att vetenskap har bevisat att det är sämre. Men bra ändå att båda alternativen fanns så att inte alla tvingades in i samma typ av fonder. Så kunde det fått fortsätta fungera.
Denna trend med passiva fonder har dessutom pressat ned priserna för aktiva fonder, dessa var mycket dyrare tidigare än idag.
Det stämmer att representanter för RikaTillsammans respektive PLUSfonder sammanstrålade i Omaha under veckoslutet för intressanta diskussioner.
PLUSfonder har inga nyheter om en globalfond, men vi utvärderar kontinuerligt förutsättningarna för nya fonder och en globalfond är en av de fonder vi utvärderar.
Då vill jag gärna föreslå en mycket bredare Globalfond, som inte finns tillgänglig. En fond som följer indexet ACWI IMI ![]()
Avanza Globals huvud konkurrent är DNB Global. Men det tar tid att köpa eller sälja DNB Global Indeks. Om Avanza Global kan vara snabbare med samma (eller längre) avgift när de kommer hem i September, de kommer ta många investerare av DNB Global tror jag. Det är strategiskt.
At vara ESG är inte bra inte. Folk some gillar ESG investerar på LF Global instället.
Bra förslag.
Alternativ som är minst lika bra eller kanske till och med bättre skulle kunna vara FTSE All-World Index (som är samma som Vanguard använder för WVCE).
Jag vet dock inte om FTSE eller MSCI är dyrast. Denna kostnad lär vara en betydande kostnad i sammanhanget ![]()
Neeeeej…! Ge oss småbolag!

Det finns med i acwi imi.
Bägge är sannolikt för dyra för Plus initialt gissar jag på.

Det tror jag med tyvärr.
Detta.
LF Global bytte index till ett som är inbyggt ESG s.a s. Och vad det indexet innehåller och inte, jfrt andra index, är relativt lätt att ta reda på. Transparens, bra, tack!
Om nu helt passiva indexfonder ska ha ESG så ska det vara förutsägbart och transparent – inte en svart låda med nån ad hoc hantering hos varje fondbolag. Att fondbolagen i Sverige har gått så all in på godtycklig ESG screening, är… festligt. Marketing? Green washing? Orsaken är oklar. Kanske bara flockbeteende. Bra är det iaf inte, inte för nån.
LF gjorde ju helt rätt i det här fallet anser jag. Bytte index helt enkelt.
Detta är en bra jämförelse mellan dessa 3 funder faktiskt:
- DNB Global Indeks: 12,94%
- Avanza Global: 13,02%
- LF Global Index: 13,4%
Ur denna perspektiv är DNB Global Indeks bäst.
Just nu är Avanza Global och DNB Global lika långa att sälja:
- Avanza Global stopptid 10:00 och nästa dag
- DNB Global stopptid 13:00 och nästa dag
Men blir det inte en massa skattemässiga sattyg när det kommer till utdelning?
Är det verkligen så?
Man kan inte jämföra Amundi Prime All Country Word ETF med Avanza Global eller DNB Global. Amundi Prime All Country World ETF inkluderar tillväxtmarknader
Vad menar du? Avanza Global eller DNB kan inte ersättas av Amundi Prime All Country Word ETF om bara en av dem inkluderar tillväxtmarknader och inte de två andra