Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Ta ett konkret exempel, Avanza hade Johanna Kull som hållbarhetsansvarig, tror du hon jobbade ideellt? På ett eller annat sätt betalade vi för denna verksamhet.

LF Global Index 0.2%, nystartade Handelsbanken Dev Markets 0.2%.

Har du något exempel på någon indexfond som gått från 0.2-0.4% till +1% för att man slängt på en ESG-klisterlapp och bytt index?

Så Avanza har höjt sina avgifter på sina ESG fonder?

Som sagt, tror du Johanna Kull arbetade ideellt eller tror du Avanzas kunder betalade hennes lön?

Gissar att Avanza inte höjt sina avgifter på sina ESG fonder, i och med att du inte svarade. Alla anställda på Avanza tar ut lön, så det säger inte så mycket.

Men någon annan kanske vet om det finns någon ESG fond som höjt sina avgifter på grund av en övergång?

1 gillning

Så du tror hon jobbade gratis?

Ingen aning vad Avanza har för planer för Avanza Global. Men. Nystartade Handelsbanken Dev Markets har 0.2% i avgift, så vi kan snabbt konstatera att ESG inte är lika med höjd avgift och därmed stänga den diskussionen. :slight_smile:

1 gillning

Hur får du:

Till:

?

Hon skriver ju att personalen såklart har lön, men det har inte gjort att fonder som gått mot ESG har höjt sina avgifter för kunden?

Jag kan inte heller hitta någon fond som gått över till ESG och höjt sin avgift.

Alla kostnader måste förr eller senare på ett eller annat sätt tas ut av kund. Det kan ske på många olika sätt, ta resurser från annan verksamhet som blir lidande, ta pengar från marknadsföringsbudgeten, avstå från prispress som det annars fanns utrymme för etc.

Det går dock aldrig komma ifrån att kunden måste betala på något sätt.

Nu har inte jag Avanzas fonder, men de flesta fonder har en avgift, så jag hoppas att både kostnaderna för löner och omkostnader är inbakade i den. Som det verkar så har inte dessa nya omkostnader motiverat en prishöjning, så möjligen är dessa försumbara. De större aktörerna på finansmarknaden har inte dåliga marginaler direkt, så de kanske ser värdet i att erbjuda prisvärda produkter.

Sen kanske inte en fond har mer än ett fåtal personer som arbetar med just den fonden, så kanske att kostnaden per kund är extremt låg. Speciellt för de produkter som har många köpare.

Jag fattar vad du menar, men hittills har jag faktisktintesett någon fond som höjt sina avgifter till följd av ESG.

1 gillning

Har du facit på deras ökade transaktionskostnader?

Det har inte jag heller, men jag har heller inte sätt särskilt många fonder gå från icke-ESG till ESG. Är du medveten om många fonder som gjort det klivet? Man kan inte dra särskilt många slutsatser från bara analys av en eller två fonder.

Håller med ovanstående att mer data behövs, men intuitivt känns det rätt så uppenbart att de skulle bli dyrare att förvalta och därmed leda till högre avgift, kanske inte omedelbart men över tid. Annars är väl bytet för marknadsförningssyfte, svårt att se något annat motiv utöver vinst för förvaltaren.

Nej, har du? Den ingår i total avgift på avanza och där har tex LF, som var senast ut, inte ökat.

Nej det kan ingen se se men givetvis kostar transaktioner som uppstår när fonden balanserar om till mer och mer ESG.

Trenden har också tidigare tidigare varit fallande avgifter så om den trenden stoppas pga ESG så är detta en indirekt kostnad.

Visst, men just nu står du och gormar om att mjölken har blivit dyr trots att det står samma siffra på prisskylten

3 gillningar

Du får avvakta innan du ser vad detta kostar i transaktionskostnader, det är för tidigt att se. Det finns också alltid en alternativkostnad för detta även om den inte syns på prislappen. Detta tänk är lika naivt som att säga att din lön är lika hög om det står samma siffror på lönebeskedet.

Alla index har väl en kostnad att följa.
Har ändå svårt att tro att så många aktörer skulle välja ESG-index om det var så mycket dyrare.

Jag kan bara konstatera att det hittills inte blivit dyrare i alla fall.

2 gillningar

Så du menar att marginalerna hos Avanza inte går ihop när de anställer nytt folk utqn att höja fondavgifterna? Känns risky som affärsmodell, men vad vet jag. Har ju aldrigt jobbat i bankvärlden.

Fler kunder är ju också ett sätt att öka intäkterna utan att öka varje kunds kostnad