Om det är så lätt borde ju alla ha uteslutit alla aktier utom nVidia, som är +210% på ett år.
Hela poängen är att man vill inte utesluta något, om man skall köpa hela höstacken.
Problemet är att all exkludering innebär större risktagande (enligt nu gällande forskning) - så har man valt fonder baserat på förväntad riskjusterad avkastning så är ESG sämre, oavsett framtida faktiska avkastning.
Önskar jag hade hört om detta tidigare, rekommenderade Avanza Global till familjen för bara någon vecka sedan. Skulle inte gjort det om jag visste att den skulle bli ESG-justerad. Som tur har jag inget i den fonden utan i stort sett hela mitt innehåll i ETF:er så det påverkar mig inte direkt.
Förstår inte varför så många fonder väljer att ESG-justera. När jag läser på både svenska samt amerikanska forum är alla emot ESG och undviker det, så varför pushas det? Min gissning är att bankerna använder det för att rättfärdiga högre avgifter för fonderna eftersom det krävs manuellt arbete för att bestämma vilka aktier som ska exkluderas, så passiva fonder kan prissättas närmare aktivt förvaltade motsvarande.
Detta. Samt för att man vill inte sticka ut, så man gör som alla andra. Underskatta aldrig det känslomässiga behovet att tillhöra en grupp. Jag misstänker personligen att det är en stor förklaring till t.ex. att Alecta, AMF med flera har förlorat så sjukt mycket pengar på sistone i aktiva investeringar istället för att bara vara passiva.
Plus fonder har inte sagt det, de har bara sagt att de håller på att titta på nya indexfonder att inkludera i sitt utbud där någon form av globalfond kan vara ett av flera möjliga alternativ.
“Planerar PLUSfonder att starta fler indexfonder?”
“Ja, i takt med att vi uppnår en större förvaltad volym kommer vi att lansera fler indexfonder. Vi började med att lansera de första två fonderna, PLUS Småbolag och PLUS Mikrobolag september 2017 och oktober 2020 lanserade vi vår tredje fond, PLUS Allabolag. Under hösten 2021 lanserar vi Sveriges första sektorindexfonder, PLUS Fastigheter, PLUS Teknologi och PLUS Hälsovård. Vi kommer att fortsätta att starta fler indexfonder i framtiden. Här på hemsidan Framtida fonder kan du själv lämna förslag på vilka nya fonder du skulle vilja se.”
Jag frågade även om det i en tråd och då svarade de nedan.
Och jag skriver som jag skrev i den tråden. Fonden vi vill ha är Plus Småbolag Global Index. Det finns massvis med billiga storbolagsindexfonder men för småbolag så finns det bara bara dyra Handelsbanken gl småbolag. @PLUSfonder
Antagligen för att du läser på ekonomiforum. Vi som hänger på ekonomiforum är inte ett tvärsnitt av befolkningen. Sen håller jag med om att det borde ju åtminstone finnas utrymme för EN globalfond utan exkluderingar.
Men många tänker nog inte längre än att:
jaha men att man exluderar oljebolag är väl bra, allt ska ju elektrifieras nu.
Har du exempel på det? För vad jag kunnat se har man inte höjt avgifterna hittills.
Det skulle vara intressant att se data på hur mycket av investerbart kapital som bryr sig om ESG snarare än folk i allmänhet.
Jag vet inte om det finns någon bra data på det men möjligen kan man extrapolera.
Vi vet t.ex. att kvinnor tycker att hållbart sparande är viktigare än män gör och vi vet också att män sparar mer och har ett större befintligt sparande än kvinnor.
Finansinspektionen skriver t.ex. så här “Jämfört mot kvinnor anser män i signifikant lägre utsträckning att det är viktigt att ta hänsyn till aspekter som miljöpåverkan och etik när de investerar i företag.”
Jämförelsen mellan kvinnor och män är bara ett exempel, jag skulle inte bli förvånad om det fanns liknande uppdelning mellan de som har stort kapital resp. litet kapital.
Dvs. de som har ett större kapital (eller bryr sig mer om privatekonomi och placeringar) bryr sig mindre om hållbarhet än de som har litet eller inget kapital och är ointresserade av det. Notera att jag inte har belägg för det här, jag spekulerar bara, det kan förstås vara precis tvärtom.
Om jag var en bank eller fondförvaltare skulle jag framförallt vilja veta vad personerna med pengar tycker och tänker, frågan är om de gör det.
Å andra sidan är nog inte den heller fri från ESG och det blir säkert mer så över tid.
De skriver själva “Diversifierad globalfond med riskhöjande inslag och tydlig ESG-profil.” samt att det är en artikel 8-fond.
Källa på det?
Vore intressant att se vilka indexfonder som gått över till ESG senaste åren och som har höjt sina avgifter på grund av det. Så du får gärna dela dessa uppgifter.
Ingenting är gratis, det krävs folk som jobbar med ESG och hållbarhet och de vill ha lön, att följa regelverk är aldrig gratis heller. ESG-klassificeringen är dock väldigt subjektiv, fondförvaltaren verkar själv efter eget godtycke ange fondens kategori och då vet man inte hur mycket som ligger bakom detta. Därför är det svårt att göra en objektiv analys.