Herregud, är det så svårt?
https://www.google.com/search?q=ESG
Just den biten får du bilda din egen uppfattning kring.
Enligt min uppfattning var grundtanken med ESG god men det har vuxit fram till något helt annat och alla har sin uppfattning kring hållbara bolag och till slut vet man inte allt vad förvaltaren exkluderar.
Nej det är det väl inte. Jag har dock upplevt i detta forum att mer kunniga vill dela med sig, att det är helt ok att fråga även sådamt det går att googla sig till… ha nu en fin dag och hoppas du inte är alltför upprörd!
Tack för svar, jag kollar vidare på det!
God morgon alla!
Har precis varit i kontakt med Avanza på telefon och frågade dom angående fondens byte.
Dom frågor jag ställde var:
- Hur kommer Avanza Global påverkas när det kommer till ESG frågor?
- Hur kommer fondens inriktning att påverkas? Kommer ni byta inriktning från en bred, globalt fokus till en mer avsmalnad inriktning (med färre antal bolag)?
- Hur kommer avgiften att påverkas?
Hon kunde ge några svar direkt på telefon men hänvisade även till att Avanza kommer gå ut med mer information till alla aktieägare i fonden via “meddelanden” på appen när förändringarna görs.
Samt att hon skulle gräva lite i frågan och återkoppla till mig via telefon eller meddelande när hon fått fler svar.
Jag nämnde också att jag undersöker denna fråga eftersom vi är flera på fourmet “rika tillsammans” som står undrande inför denna förändring.
Dom svar jag fick i dagsläget var följande:
- I september kommer fonden att bytas till Sverige. Innan bytet sker så kommer Avanza vara öppna med vad som händer i fonden.
- Inriktningen från en “matarfond” kommer att ändras till en “indexfond” var hennes svar på denna fråga. Hon menar att det inte kommer vara någon större skillnad, men att små förändringar kan ske. Att vissa innehav kan komma att ändras men i det stora ingen större skillnad. (Vad det nu menas med?)
- När jag frågade vad skillnaden på en matarfond och en indexfond är, så svarade hon att den största skillnaden är att en indexfond “direktinvesterar” i aktier.
- Angående inriktning på ESG hade hon inget svar för tillfället men skulle återkoppla.
Det var dom svar jag fick för tillfället men hon skulle gräva vidare och återkoppla så fort hon fått mer svar.
Ni får gärna utvärdera hennes svar och hjälpa mig förstå skillnaden mellan en matarfond och en indexfond.
MVH
Tack för att du ringde!
Konstigt att de kan ge svar på telefon ganska omgående men inte lägg ut info på Avanza!
Låter lite oroväckande om det där med ESG men man ska inte ta ut sorgen i förskott!
En matarfond investerar allt i en annan fond. Avanza Global är idag en matarfond som skjutsar vidare alla pengarna in i Amundis indexfond. Därför kan man säga att Avanza Global är en aktieindexmatarfond (den investerar i aktier, enligt en strategi som följer index, och den gör det i form av en matarfond).
Förändringen blir (troligen) att fonden kommer börja köpa aktierna direkt istället för att gå via någon annan. Det kommer fortfarande vara en aktieindexfond.
Ok… Ingen brådska med andra ord. Då får vi anta att massor information hinner läcka ut tills dess så man kan ta ett informerat beslut.
När de ändå håller på skulle de kanske kunna komplettera med en hävstångsfond också, likt Nordnets Global Index 125?
Kör ETF från respektabla leverantörer (tex Vanguard) så slipper du ESG
Undrar om de tänker göra samma med Avanza EM. Någon som har hört något om det?
Har varit på dem. Mailat och ringt. Väntar på en återkoppling.
Det är ett alternativ men det skrämmer mig nästan mer att lägga 0,50 kanske 0,60% inkl spread, köpavgift, valutaväxling.
Efter ett par år så får vanguard för sig att ändra ETFen till ESG-inrikting och då är det dyra avgifter för att sälja allt och köpa in sig i en ny fond.
Hoppas bara avanza förblir hyggligt bred så kan man köra på med den ![]()
ETF har majoriteten av kostnaden vid köp och sälj men väldigt billiga att äga. Betydligt mindre sannolikt att de fuckar upp med ESG. Både Vanguard och iShares har separata fonder med ESG filter
Om nu Avanza Global blir ESG så kan man väl byta till Lysa Bred för att slippa ESG,Dnb indeks verkar ha hållbarhets fokus
Är det garanterat att avkastningen blir sämre bara för att en fond blir ESG?
Nej finns inga garantier för något utom avgifter och skatter
Blev tyst i denna tråd p.g.a påsk så skriver i tråden då det fortfarande är en aktuell fråga.
Inte garanterat, men i teorin så bör förväntade avkastningen bli lägre med ESG.
Folk säljer icke-ESG för att köpa ESG = icke-ESG går temporärt ner i pris och ESG går temporärt upp = icke-ESG får högre framtida förväntad avkastning och ESG får lägre framtida förväntad avkastning.
Dessutom så blir portföljen såklart också mindre diversifierad.
Och ESG-fonder tenderar att ha högre avgifter.
Sätter de ESG filter på nya Avanza Global så är det bara att dumpa den.