Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Har det inte kommit fram i tråden att man betalar runt 0.28% i avgifter nu när den är baserad i Luxemburg?

Så visst på pappret kanske den går upp i avgift, men kanske inte så mycket som man tror.

Bör man byta från Avanza Global nu till DNB Global Indexs S? Eller är det bättre och vänta och se hur denna flytta till Sverige påverkar Avanza Global först?

Personligen tänker jag invänta besked på exakt vad det innebär. Vi får hoppas att @Andalm får svar snabbt. Det är ändå minst 4 handelsdagar utanför marknaden om man ska byta till tex DNB.

Onödigt att göra något förhastat.

Kan dock säga att jag fortfarande inte fått svar på frågor jag ställde den 20 mars om Avanza Emerging Markets.

Så det verkar hända grejer bakom kulisserna.

7 gillningar

Vilka/vilken fråga ställde du angående Avanza Emergin Markets om man får fråga?

5 gillningar

Kanske man snart behöver växla om allt till ETF för att slippa påtvungen ESG och höjda avgifter :scream:

3 gillningar

Avvaktar byte, men kanske skulle ”ta hem förvaltningen” jag också, sista avanza-fonden jag äger och mina övriga finns ju hos storbanken :face_with_spiral_eyes:

För övrigt dåligt att släppa sånt i en podd men inte ha nån mer konkret information öht inte ens tidsplan.

Ser framför mig 125-250 innehav avgift 0,18% för att ändå vara ”billigaste globalfonden”

Hur kan man ens säga välj en global passiv indexfond. Det finns ju inte ens en enda !!. Alla byter ju index så fort de fått upp farten lite :poop:

1 gillning

På fem år har DNB global indeks spöat LF och Avanza Global.

LF har däremot gått bättre än Avanza Global.

Varför skillnad i avkastning?

Vilken ska man välja och varför ?

Skulle behöva snabbt svar då jag tänkt köpa global för en större summa i morgon med precis likviderade medel :fearful:

Alla dessa fonder är bra och det är rent slumpmässigt vilket som kommer gå bäst i framtiden (och vad som gått bäst historiskt är tyvärr irrelevant). Vill du slippa ångra dig, fördela pengarna på alla tre. :slight_smile:

25 gillningar

LF följer dessutom ett helt annat index. De följer inte MSCI World.

4 gillningar

Så här ser det ut i verkligheten. Den jämförelse som du fick fram stämmer inte riktigt. :+1:

Den snabba svaret är att det skiljer knappt något på 5 årssikt mellan de 3 fonder @Veritas :+1::man_raising_hand:

13 gillningar

Har noterat samma, men varför skiljer siffrorna sig i Veritas graf?

För att han drog lite egna grafer på sitt sätt :+1::+1::joy:.

3 gillningar

Avanza lyckades inte översätta grafen efter att andelsklassen ändrades från A till S (nok till sek)

Siffrorna 1, 3, 5 år stämmer, men inte grafen, bara senaste 1-2 åren eller så.

5 gillningar

Intressant, då är ju den funktionen tämligen värdelös :slightly_smiling_face:Tack för svar.

Jag tycker också att det är oprofessionellt att inte informera bättre.

5 gillningar

Kan du förklara för oss ovetande?

Så kan det vara. Gissar dock att de flesta inte bryr sig (inte förstår någonting).

Du själv har dock alltid möjligheten att göra vad du vill.

Jo det jag syftar på är att Avanza Sverige har 70 innehav av 400+ möjliga och Avanza USA har 130 innehav av 500 möjliga.
Båda med ESG-inriktning
Båda med avgift kring 0,20%
Avanza Europa nåt liknande med.

Gissar att Avanza global blir nåt liknande smal ESG fond med avgift runt 0,20%

Men jag hoppas att jag har fel, börjar bli trött på att jagas av dessa ESG filter och ständigt behöva byta fonder som strax efter även dom byter inriktning

6 gillningar

Tack snälla för förklaring! Orkar du berätta lite mer om ESG också? Har fattat att det är någon sorts “klimatfilter” men vet inte ens vad bokstäverna står för…

1 gillning