Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Hej! Hur funkar månadsspar i ETF på Nordnet? Köper man för ett bestämt belopp eller fulla andelar?

SPYI kan det bli ett skifte till för min del, men jag tror att jag ska vänta och se vad PLUS-fonder har på gång.

Du kan inte köpa delar av en andel, utan måste köpa hela andelar. Det är nog den enda “nackdelen” med att spara i ETF:er.

En fördel med ETF:er är den hårda konkurrensen mellan aktörerna, vilket redan har lett till att avgifterna pressats ned. Det är troligt att denna utveckling fortsätter, och det skulle inte förvåna mig om vi inom några år ser avgifter under 0,10 % för SPYI och liknande ETF:er.

Det gäller enbart ETF:er. “Vanliga” Irländska fonder betalar 30% källskatt.
“Ireland’s favourable tax treaty with the US allows investors holding US equity ETFs to a 15% withholding tax rate on dividends versus 30% for mutual funds or ETFs domiciled in Luxembour”
källa; Investors eye ‘alpha’ from ETF tax benefits in Europe (etfstream.com)

3 gillningar

Tack för svar! Både SPYI och WEBN är högintressanta för framtiden. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

En stor fördel med ETF är att det blir svårare mentalt att ändra sig hela tiden pga transaktionskostnader vilket torde vara positivt för de flesta.

Sen avsaknad av ESG filter, stora fonder med stora aktörer bakom sockrar dealen än mer.

2 gillningar

Vi diskuterade det i en annan tråd, har för mig DFA fonderna som är registrerade i Irland betalar runt 20% witholding tax på amerikanska aktier just på grund av att dom är mutual funds.

Hittade inlägget, ca 20% (total) effektiv källskatt för WEF:

2 gillningar

Se där :joy:

2 gillningar

Förvånad själv att jag hade lagt det på minnet, när jag inte ens kan lära mig dotterns personnummer. :person_facepalming: prioriterar tydligen viktiga saker undermedvetet

1 gillning

Det är väl i linje med dubbel skatt i usa?
Globala etf:er läcker 12% (enligt RR). Om 2/3 av skatteförlusten kommer från usa (grov andel amerikanska aktier i en global fond)
Så är det 8% från usa i etf:en och 16% i fonden, och alltså sista 4% från övriga länder.
Eller hur räknar ni ut hur stor andel usa-delen i fonden läcker?

Tillägg: enligt bogleheads läcker irländska etf:er 15% i usa och 8% i övriga världen. Vilket med 61% usa (motsvarande wef) blir ca12 % läckage. Med 30% läckage i usa och 8% i övriga världen så hamnar vi nära de 20% som fonden har på totalen.

Min slutsats är alltså fortfarande 30% i usa och inte 20%.

1 gillning

Vad tror ni om att komplettera Avanza Global (eller Länsförsäkringar Global) genom att byta ut 4% mot exempelvis Xtrackers MSCI World Energy UCITS ETF 1C? Då får man åtminstone med olja/gas som ändå tycks vara det mest betydande avsteget från “hela höstacken”. Höjer totala avgiften marginellt och man slipper växlingsavgift (och krånglet) med att byta hela kapitalet till ETFer. Förr eller senare måste det ju ändå dyka upp en “riktig” global indexfond på svenska marknaden, t.ex. från PLUS Fonder.

1 gillning

Vet inte varför du känner dig sviken av Avanza, men det är ju helt logiskt att Avanza inte satsar på ETF eftersom de har alla kunder i Sverige, och väldigt få här vill köpa ETF pga valutaväxling. Jämför mot Nordnet som har flest kunder (30%) i Finland, så där slipper de valutaväxling.

Ponera att man gör så att man har 20% t:ex i Carnegie Bear (för att motverka 20% home bias i lysa) enligt detta:

Till exempel månadsspara i Carnegie Bear 100 kr, Lysa 100% aktier 500 kr, säljer av innan årsskiftet (kvittar kapitalvinst mot förlusten i Bear) och återköper. Vilka fallgroper finns det egentligen vid detta?

• eliminerar home bias i lysa
  • ger viss försäkring vid nergång på börsen (eliminerar 20% av nergången om vi antar att OMX någonlunda följer globalindex)
  • ger kapitalförlustavdrag - kan kvittas mot kapitalvinster
    antar att OMX följer någonlunda efter globalindex)
  • kostar per år 1,14% i avgift (på Avanza, billigare på Levler t:ex edit: finns inte på Levler, finns dock på ISK på Fondo, 0,67 % i avgift) - dvs. 0,228% läggas på hela portföljkostnaden

Plus/minus är det något jag har översett?

Tillägg:
vid stor börsnergång, om man håller Bear-fonden på ISK kan man ju håva in hela “försäkringen” nästan om man har den på ISK i stället för AF konto. T:ex på Fondo, och öker då totalkostnaden på portföljen med 0,134% men ingen kapitalförlust att dra av vid försäljning innan årsskiftet dock.

Vad tror ni om detta potentiella upplägg?

Avanza kommer att erbjuda valutakonto på KF för deras PRO/PB kunder. Planen är att släppa det i år. Jag är övertygad om att Nordnet kommer att matcha det erbjudandet.
Även Montrose är på ingång med bl.a. valutakonto.

Det låter som att du uppfyller kraven för PB särskilt om du även har företagets pengar investerad som du själv skriver.

Själv avvaktar jag just nu med att utvärdera mäklarnas erbjudande vid årsskiftet innan jag sätter igång med ETF sparandet.

Eliminerar 20% av uppgången om vi antar att OMX någorlunda följer globalindex.

Detta blir ju typ en 80% portfölj med avgifter för 100%…

1 gillning

Tack för din kommentar @Nightowl
Du har inte med eventuellt avdrag för kapitalförlust vid denna uppgång, räknas det inte i sammanhanget?
(förutsätter naturligtvis som jag skrev ovan att man har bear fonden på AF konto samt säljer av innan årsskiftet varje år samt köper igen när handeln genomförts).

Skandia Global Exponering A kan också vara ett alternativ att fundera på för bättre bredd? Ca 1400 innehav enligt faktabladet, MSCI World index med lite undantag. 0.27% avgift enligt Avanza.

Med tanke på hur fondbolagen resonerar kring ESG och developed markets, så kommer jag framöver att snegla mer på ETF:er. Alla globalfonder är tyvärr ganska snarlika. Men den här har jag närmare bestämt mig för att kika på:

Synd med courtage och valutaväxling, men kommer inte stötta fondbolagens ESG.

1 gillning

Det är ju lite klurigt i detta fallet. Du skattas ju till 30% för vinst också (spegelvända fallet) om du gör så.

Sen är Carnegie bear -0.9 gånger. Verkar också bara vara daglig så du får inte kursförändring över natten. Samt bara en variant av OMXS30 med ESG. Inte hela Stockholmsbörsen.

1 gillning

Ni som har tänkt att sälja och byta till en annan fond: hur gör ni?
Med belåning sälja allt och samtidigt lägga en köporder på nya fonden? Eller på något annat sätt?