Du har fel. En investering i IT-bolaget Ericsson har gått väldigt annorlunda än en investering i IT-bolaget Apple, och en investering i fordonsbolaget General Motors har gått väldigt annorlunda än en investering i fordonsbolaget Tesla. Genom att investera marknadsviktat slipper man risken att man valt att investera i fel representanter för en bransch.
Haha va? Den har alltid följt ett ESG index. Och varje ESG index har väldigt detaljerat förklarat hur de exkluderar bolag.
Avanza USA exkluderade Nvidia tidigare men inte nu, så nej inte samma. Avanza själva kunde heller inte förklara varför den exkluderades tidigare, detta är ett mysterium för alla.
”Mysterium för alla” nu hittar du ju bara på ![]()
När fonden lanserades följde den ett smalt index från Amundi som inte tar med alla bolag i varje kategori, så även fast tech inte är så smutsigt så åkte Nvidia ut för att den hade en svagare ESG trend.
När nyheterna började klaga på fonden så bestämde sig Avanza att ta över förvaltningen av fonden själva och i stället följa ett bredare index.
Nej Avanza sa själva att de inte kunde förklara varför den hade exkluderats tidigare. Ingen visste.
Ja för att det inte var Avanza som skötte indexet. Det var Amundi som gjorde det. Frågar man fel person och inte får ett svar är inte alls samma sak som ”det är ett mysterium för alla”
Tex Avanza USA hade endast 130 innehav, istället för ~500 som USA fonder brukar ha. Då exkluderas inte bara smutsiga bolag, utan också de med sämre ESG trend än andra.
Så vilka faktorer var det då som gjorde att den exkluderades, kan du redogöra för det?
Nu har jag sagt det snart 10 gånger…… Svag ESG-trend
Så du vet inte på vilken grund den exkluderades alltså?
Ingen aning om vilket kriterium den föll på?
Dude, det här var för ett år sen. Det har diskuterats flitigt här och på andra forum. Vill du veta en detalj är det bäst att gräva upp den genom att använda sökfunktionen eller bara maila Amundi, det är ju dom som skött indexet, och fortsätter sköta indexet. Att jag eller nån annan här inte kommer ihåg den detaljen är fortfarande inte samma sak som “ett mysterium för alla”.
Som sagt, fortfarande inget svar på vilka kriterier Nvidia blev exkluderas på. Ingen har kunnat redogöra för det som jag sa. Detta visar just på hur godtyckligt ESG är.
Ok, jag noterar och återkommer om sisådär trettio år när jag vill åt mina sparpengar ![]()
![]()
Fy fan vad roligt att AG får smisk jämfört med dnb.
Har nu själv också bytt till Dnb global indeks.
Det sticker i ögonen när jag ser att exempelvis Broadcom blivit bortvalt i Avanza Global. Utifrån beskrivningen kan i varje fall inte jag förstå varför.
Nu vet jag åtminstone att jag har allt utan till synes slumpmässiga bortval.
Hur hade du resonerat om Broadcom hade kraschat? Hade du bytt tillbaka till Avanza Global?
Konstigt sätt att investera på…
Det där är en bolagsbeskrivning, den säger ingenting om bolagets ESG.
Broadcom är usla på att släppa källkod för sina drivrutiner, så linuxstödet för deras hårdvara blir därefter. Klart ohållbart beteende.
Edit: fel skrivit
Avkastning visas efter avgifter i Avanzas grafer.