Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Tack, visste inte den. Jag fixan inläget

Vi bör nog jämföra med när Avanza Global bytte index , 1. september förra året. Men DNB Global har sprungit förbi Avanza även om en kort tidsperiod säger inget egentligen:

Detta trots högre årsavgift på DNB.

Vi får nog konstatera att låg avgift är inte allt.

3 gillningar

Vi får nog konstatera att tidsperioden är för kort för att dra slutsatser kring. :slight_smile:

Jodå. Det med. Det kan svänga båda för och emot.

1 gillning

Avanza justerar sina hållbarhetskriterier och ökar Avanza Globals innehav från cirka 800 till 1100 bolag.

Den här förändringen med ökad bredd men samma pris tycker jag är en klar förbättring.

10 gillningar

Bredare, bättre och samma låga avgift – vi uppgraderar våra indexfonder! - Avanza

“Den största anledningen till förändringen är att vi justerat våra hållbarhetskriterier. Vi exkluderar inte längre lika många bolag baserat på ESG-risk. Det gör att vi kan inkludera en större del av marknaden, vilket i sin tur ger dig en bättre riskspridning.”

Håller med absolut en förbättring.

5 gillningar

Betyder det att de har med bolag de tidigare exkluderat?

Cynikern i mig säger att nej, de har inte förändrat det. De har bara lagt till fler mindre bolag. Och visst, andelen företag de exkluderar har minskat, men samtidigt har de lagt till mindre bolag så effekten är inte så stor som de vill ge sken av.

4 gillningar

Vet inte, försöker hitta info om vilka bolag som har lagts till, hittar inget ännu,

2 gillningar

Nej, jag tycker att Avanza borde vara mer transparenta med innehaven. De skulle kunna lista alla innehaven på en hemsida som till exempel Plusfonder föredömligt gör.

5 gillningar

Fortfarande frågande till att Nvidia och Apple utgör typ 17% av fonden. 2 bolag…

Det tar 1 mån extra innan du ser det förändringen. :+1:. Lite tålamod. @Stursk

Så den här gången har de inte bytt index, utan de har fått indexförvaltaren att pilla i indexet i stället? Oavsett tycker jag att det är knepigt med det här hattandet fram och tillbaka, även om det råkar vara ett litet steg i en positiv riktning denna gång. Jag kan väl inte vara den ende som vill kunna slänga in mina pengar i en fond och lita på att de förvaltas som förväntat utan att man ska behöva övervaka att fondförvaltaren inte byter investeringsstrategi.

11 gillningar

Broadcom saknas fortfarande?

1 gillning

Hur kommer det sig att Nordea Bank är det största innehavet i Sweden All Cap-fonden?? En andel som i alla övriga Sverigeindex ligger långt ner i jämförelse.

2 gillningar

Det finns ingen vision eller strategi på Avanza. De vänder kappen efter vinden.

Avanza kommer byta tillbaka till extrem ESG filtrering när det blir populärt igen. Och dom kommer göra detta när tåget redan gått, precis som dom gjorde med Nvidia.

5 gillningar

Känns som Avanza ägnar sig lite åt aktiv förvaltning…

6 gillningar

De har kunnat få aktiv förvaltning samtidigt som de marknadsför fonden som en passiv fond. Vilken fantastisk idé tycker väl någon.

1 gillning

Hoppas att konkurrenterna kommer med något bättre billigare än Avanza Global 1100st aktier globalt allt detta för 0,10% i total avg. Ingen dålig lite aktiv global indexfond :wink::rofl::joy: !

Det är lätt att bli missnöjd med finliret. :rofl::joy::wink:

Ser ut som att Avanza Global kommer överleva ett tag till :wink:.

Fascinerande stämning här i forumet ändå:

Billigaste globalfonden → klagomål
Billigaste globalfonden blir bredare → klagomål

Tack Jacke för lite sunt förnuft i tråden :wink:

5 gillningar

Kan inte tolka att de ska vikta ner deras enorma kolosser?