Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Och Exxon Mobil..

Det pratas väldigt lite om den märkliga förändringen av deras Sverigefond - storbolagen får max väga 2% vardera av index, så när storbolag går bättre än index kommer Avanza sälja av aktier. En globalfond som gjort motsvarande med “magnificent 7” hade förlorat rätt mycket avkastning senaste åren…

Avanza Sweden All Cap – Mer plats åt småbolagen

Här gör vi på ett annat sätt för att verkligen leva upp till ”All Cap”-namnet. Även här utgår vi från marknadsvärdet, men vi vill inte att de allra största jättarna ska äta upp hela kakan.

• Tak på 2%: För att ge de medelstora och små bolagen mer utrymme har vi satt en gräns. Inget enskilt bolag får väga mer än 2% av fonden vid våra justeringstillfällen. Det ger dig en ännu bredare exponering mot börsen, inte bara de största drakarna
3 gillningar

Ja, det var också en underlig förändring. Särskilt konstigt blir det i en portfölj med tjugo procent i den Sverigefonden och resten i deras globalfond (typisk fördelning här på forumet vad det verkar), då svenska bolag begränsas till fyra promille av portföljen medan Nvidia och Apple överviktas upp till 6–7 %.

1 gillning

Avanza Sverige (den som nu heter Avanza Sweden All Cap), har ALLTID, dvs redan från dag 1, haft övervikt till små och medelstora bolag. Se t.ex. presslrelease här https://investors.avanza.se/media/press/2021/avanza-breddar-fondutbudet-med-indexnara-avanza-sverige/

Dvs ett MAG7-argument håller inte här, för fokus på denna fond har alltid varit tvärtom.

4 gillningar

Det är ändå femton innehav de nu ska vikta ner och i vissa fall sälja mer än hälften av aktierna i….

1 gillning

Ja det stämmer.

Överviktad små och medelstora bolag → mer överviktad små och medelstora bolag

1 gillning

Den nya fondsammansättningen verkar vara den här (från Morningsstars sida för indexet). Där är några intressanta detaljer. Bland annat minskar till exempel Nvidias och Apples respektive vikter med flera procentenheter. Det tillkommer också flera nya bolag bland de 25 största innehaven.

På sidan 20 i PDF-filen börjar uppräkningen av de nytillkomna bolagen.

4 gillningar

Det ser riktigt bra ut :+1: eller hur @Nightowl

Oj, det var större förändringar än jag väntade mig! De måste ha blivit rejält missnöjda med den strategi de bytte till förra året, för det ser ut som att de nästan helt gått tillbaka till hur fonden såg ut innan omläggningen. Synd bara att man inte har innehavslistan i ett mer användarvänligt format.

1 gillning

Intressant att Nvidia viktats om från 8.4 % till 5.6 %,

medan Alphabet verkar ha viktats om från 4.6 % till …. 4.6 %

undrar hur detta räknas ut egentligen

1 gillning

Den kompletta listan finns i en Excel fil om jag minns rätt, den kan man ladda ner hos Morningstar om man går in på indexet Avanza Global följer.

Så sök på Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select på Morningstar så finns filen under documents.

Jag förstår såklart att det inte är så smidigt men jag har kollat den någon gång när jag hade Avanza Global.

Har den dess nytt till Dnb och byter till Plus fonders nya Global fond nästa år då den är på gång.

1 gillning

Indexet har inte bara exkluderat många bolag, det har också uppviktat bolag som är koldioxideffektiva och nerviktad bolag som har höga utslätt i förhållande till sin storlek.

Den omviktningen (som även är extrem hos Länsföräkringars fonder) verkar bli mycket mindre nu, eller noll.

1 gillning

Najs! Knepigt bara att den inte inkluderar ISIN, så man får jobba en del om man ska lyckas jämföra indexet med något annat …

Bytte till Avanza Global nu från dnb, efter flera år med båda så har jag insett att de går väldigt lika ändå. Trots att Avanza Global bara haft ca 800 innehav sen september 2024.

Men nu blir det ca 1100 aktier istället och då prioriterar jag avgiften och den snabba köp och sälj tiden.

2 gillningar

Ja, jag känner att många på RT har ett alldeles för stort fokus på bredd. Det är ingen större skillnad mellan 800 och 10 000 innehav i praktiken. Biten om ESG är en rimligare kritik, men även där är det mycket höna av en fjäder. AG har varit en utmärkt fond, och nu är den marginellt bättre. Jag har haft AG sedan den startades och kommer att fortsätta med den.

Håller dock med om att det är lite väl mycket hattande fram och tillbaka.

4 gillningar

Bra att ni slipper alla ondskefulla oljebolag :rofl:

5 gillningar

Jag håller med om att ESG är mer skadligt än färre innehav men jag tycker snarare att folk gjort en fjäder av en höna, det är stora skillnader sedan oktober 2024 då ändringen gjordes.

Avanza global: +6.79%
LF global: 7.18%
DNB global: 9.36%
Nordea global: 10.0%
EUNL: 11.11%

Utryckt lite annorlunda har AG tappat 27.5% av den uppgång DNB haft och även DNB har tappat pga ESG av t.ex. olja.

Jag kollade därför EUNL som inte har ESG och omräknat till SEK i Tradingview ser jag att den har den presterat 11.11%. AG har alltså tappat 38.9% av den uppgång EUNL haft.

Både AG och LFG har straffats hårt av att ha ökat ESG alltså. Att det skulle bli så här illa på bara 18 månader är värre än förväntat, skulle den trenden fortsätta blir det en katastrof på 10-20 år.

3 gillningar

Avanza kommer ändra sig igen, byta index.

1 gillning

De har ju redan bytt en gång till förra året och kanske delvis pga den usla starten oktober 2024. Så den har blivit lite mindre dålig men har redan i år halkar efter EUNL en del.

Pga de frekventa ändringarna får man nästa se AG som en aktivt förvaltad fond och de går ju sämre. Hur svårt ska det vara att bara följa index som EUNL gör, eller ännu hellre F50A som har lägre avgift. Anledningen att jag använder EUNL som referens är bara att den har längre historik än F50A.

Skönt att man bytade från AG. LF får dock leva kvar i TJP iom den låga avgiften på 0.07% eller vad det var.