Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Även Invescos FWIA (ETF). Den är all world dvs inklusive EM precis som WVCE. Dock billigare men med färre bolag (Invesco istället för Vanguard).

1 gillning

En del verkar inte vara så sugna på Lysa utan letar med ljus å lykta efter en globalfond som inte är ESG, varför inte bara använda Lysa? Har det med avgiften att göra? Eller nåt annat?

2 gillningar

Schh… berätta inte för dem… Låt dem lista ut det själva… :rofl::see_no_evil:

4 gillningar

För egen del; Avgiften ja (minimal faktor), portföljbelåning, faktorexponering och självbestämmande över exponering mot tillväxtmarknader/home bias.

Men jag är knäpp och de flesta skulle nog tjänas bättre av en fondrobot :wink:

2 gillningar

20% homebias känns märkligt

3 gillningar

Delvis handlar det om nörderi, jakten på billigare helhetslösningar, i det är Lysa med 0,34 svårslaget (med 6 000 bolag inklusive EM och smallcap). Delvis handlar det om en irritation över ESG-tåget där det finns allt färre alternativ för dem som vill ha hela marknaden och inte exkludering av vissa aktier med anledning av ofta otydliga och varierande kriterier. Jag har bara hittat en helhetslösning som är billigare än Lysa, det är Storebrand All Countries med Fondos rabatt 0,24. Men den är dock ESG och innehåller säkert färre bolag än Lysa. På en tioårsperiod blir Invescos all world (FWIA), ej ESG, med alla avgifter, växling och spread ungefär som Lysa. Men FWIA har ”bara” drygt 2 000 bolag.

1 gillning

Just det. Tänkte jag inte på i mitt förra svar. Då är Storebrand All Countries på Fondo bättre med 0,24. Eller FWIA utan ESG och utan Home Bias (till skillnad från Lysa) till en kostnad som motsvarar Lysa under en tioårsperiod.

2 gillningar

Storebrand är dock totalt från vettet, exkluderat bland annat Amazon(!) osv.

Jag kan iofs tänka mig att köpa en post Amazon separat. Men vem vet vad Storebrand får för sig att exkludera framöver.

Kanske bättre än ESG ändå…än lite extra homebias

För min del spar jag inte i ISK. Dessutom vill jag ha den lägsta möjliga avgiften då detta är den absolut största delen av mina investeringar. Jag ville inte ha svenskt home bias.

Lysa är nog inte alls rätt lösning för alla.

2 gillningar

Du får gärna dela hur du kommer fram till detta. När jag räknar blir det väldigt mycket tvärt om. Vad använder du för kostnader för valuta växling och spread?

@WarpDriveWealth För FWIA är det möjligt att jag tänker fel. Jag använde mig av Avanzas uträkning. 10 år, 6 % årlig tillväxt, 10 000 SEK engångsköp och engångssälj.

Då blir det i totalavgift inkl växlingsavgift, courtage och förvaltningsavgift 3,52 %. På tio år.

Osäker dock om spread 0,26 % tas med i beräkningen

Om jag inte tänker fel blir LYSA:s avgift ackumulerat under tio år 3,4 %.

1 gillning

Varför kan inte Vanguard osv erbjuda oss fonder här i Sverige? Det är så irriterande.

2 gillningar

Vissa finns som ETF:er. Jag har en del pengar i denna numer:

Vanguard FTSE All World UCITS ETF

Men den går inte månadsspara i vilket stör mig lite. Ca 3700 innehav, så bredare än många av dsvenska fonderna. Avgift 0.25%-ish plus spread och växlingssvgift.

Därav att jag återkommer till lysa som primärval för sparandet.

8 gillningar

@janbolmeson jag har skrivit till Nordnet och bett dem snällt om att lägga till FWIA för månadsspar (utan courtage). Kanske vi också borde be dem lägga till VWCE (Vanguard) som du länkar till även om den fonden är dyrare än Invescos (men bredare - 3 700 innehav istället för 2 000 innehav).

6 gillningar

Det finns ju redan ETF månadsspar och fraktionshandel hos små uppstickare. Avanza och Nordnet har blivit jättar som storbankerna allt tar sin tid

Jag tycker Avanza är jättedåligt för ETFer. Själva förvaltningsavgiften är 1.51% på 10år för FWIA. Fördelen med ETF är att du endast betalar dina egna transaktioner, inte hela fondens kontinuerliga transaktionskostnader utslaget på alla. Sen tillkommer courtage som ofta ligger på 1-2 EUR (x2) beroende på vilken platform.

Spread går att handla till 0.02%. Valuta går även att växla billigt. Från ungefär samma kostnad som spread, 0.02% (Tex Interactive Brokers) och upp till Avanzas gigantiska 0.25%

Om man handlar i EUR är kostnaden ungefär hälften eller så då uppskattningsvis. Även i SEK blir det svårt att komma upp i Lysas nivå.

2 gillningar

Vanguard Global stk idx finns ju på Levler med låg förvaltningsavgift. Verkar inte särskilt ESG vad jag kan se. Finns i dollar och euro.

3 gillningar

Sedan nån vecka tillbaka har jag börjat spara en hel del i denna. Den är snäppet vassare än VWCE enligt min mening. Jag har också skrivit till Nordnet i förhoppningen att de kan lägga till den i listan över ETF som det går att månadsspara i.

Med detta sagt så hoppas jag såklart inte att Avanza ändrar inriktning på Avanza Global till ESG men jag skulle inte bli förvånad tyvärr :frowning:

Om vi nu på lång sikt behöver styra om till ETF för att inte “övervikta” ESG så hoppas jag att Avanza och Nordnet både inför valutakonto på ISK med låg växelavgift. Det skulle lösa en del av problematiken med merkostnaderna.

@IngvarH: bra tips med Levler men denna innehåller inte utvecklingsmarknader. Annars om detta passar en är det ju ett bra alternativ i alla fall om man vill ha sina medel på Levler :slight_smile:

3 gillningar