Har ett ISK med cirka 3,5 mkr i mestadels globala indexfonder. Har Avanzas PB bolån med just nu 3,39% i ränta och flexutrymme på upp till 500’ (inget nyttjat just nu).
Funderar på att göra följande:
Jag säljer av fonder i ISK:n för 300’ och plockar ut dessa pengar
Ansöker om värdepapperskredit, köper fonder för 300’ med hjälp av krediten, ser till att ha marginal för att undvika att hamna över 10% belåningsgrad.
Använder pengarna för att amortera ned bolånet.
Vid eventuell större börsnedgång kan de 300’ plockas ut från bolånet igen för att kunna betala tillbaka hela krediten.
Handlar inte om jättemycket pengar kanske men trots allt cirka 5 000 kr efter skatt per år och obefintlig risk.
Har jag missat något som trots allt gör upplägget mindre attraktivt?
Jag tycker att det låter som en bra idé bara man är medveten om risken som finns med belåning av sin portfölj. Men här pratar vi om så låg % belåning och att du egentligen inte har en större total belåning mot innan då din tanke är att amortera ner på bolånet.
Värdepapperskrediten har en ränta på 0,99% i nuvarande ränta på värdepapperskrediten vid under 10% belåningsgrad och 2.51% i årsränta vid under 25% belåning.
Jag använder själv en belåning på strax under 10% då jag anser att räntan är så pass förmånlig att det kommer löna sig för mig mot att inte använda belåning i portföljen alls. Tycker även att det är skönt att kunna använda belåning i portföljen någon enstaka dag vid handel om jag säljer / köper något i portföljen då jag slipper vänta på att likviden från försäljningen skall komma in på kontot innan nästa köp görs.
Tänkte efter lite till här och jag tror faktiskt inte ens att du behöver sälja fonder för att sen köpa dem igen.
Om du ansöker om kredit och blir godkänd så har du då ett kreditutrymme som du får göra vad du vill med. Det går då att ta ut pengarna från depån och när du då fått uttaget överfört till valfritt bankkonto så kan du då göra amorteringen av bolånet.
Då riskerar du inte att missa ev. uppgång under tiden du står utanför marknaden vid köp & sälj.