Hej!
Min sambo och jag funderar på att börja med belåning om strax under 10 % men vi är lite osäkra med tanke på kommande räntehöjningar.
Bakgrund/förutsättningar:
Knappt 30 år med små barn och för åldern ganska goda inkomster. Vi bor redan i drömhuset med hyfsade marginaler i ekonomin trots 3 % amortering (behöver bara amortera 1 % men tar sikte på <50 % belåningsgrad) och vi kommer att få ta över sommarstuga samt barnsparande om kanske 500k-1M per barn.
Har alltså ingenting särskilt kvar att spara till egentligen och är således långsiktiga. Sparar just nu knappt 15k/mån hos Avanza via autogiro, enbart indexfonder. Har i övrigt 100k i buffert på bankkonto.
Min fråga:
Är det fel tillfälle att börja med belåning nu när räntorna förväntas stiga?
Om vi lånar till 0 % ränta nu och Avanza höjer räntan till 2-3 % i takt med att reporäntan ökar, då är det kanske inte längre värt det med belåning och vi återbetalar sannolikt lånet med förlust eftersom ökade räntor korrelerar med börsnedgång? Vår gräns för når vi inte längre vill låna för att investera går nog omkring 2 % i ränta. Så i ett klimat med stigande räntor (läs: nu) är det dumt att börja med belåning? Eller hur länge kan Avanza tänkas hålla i sin nollränta?
Mycket tacksam för svar!