Avanza värdepapperskredit

hej,

rimligen kommer väl avanzas ränta på värdepapperskredit sänkas om styrräntan sänks, väl?

såhär såg avanzas ränta ut 2020:

jag är studerande utan fast inkomst, så jag får inte belåna mig nu, men så fort jag är klar med studierna kommer jag ta en hävstång. jag kommer då ha runt 1 miljon, så hävstången gör ju faktiskt en rätt stor skillnad. hur stor belåning bör man sikta på?

Det är annorlunda tider nu jämfört med 2020. Jag tror inte Avanza kommer sänka sina räntor för värdepapperskredit. Inte säkert riksbanken kommer att fortsätta sänka. Inflationen kanske tar fart igen. Detta är räntorna per februari 2025:

Upp till 10% tycker jag är fine. Mellan 25% och 50% är lite mer aggressivt. Över 50% är riskabelt skulle jag säga.

1 gillning

ja över 50% är inte försvarbart tycker jag. då kommer man tvingas sälja (om det går över 90% belåning?) vid nergång vilket inte är så najs. sen är räntan 7%, med en uppgång på 10% per år är vinsten inte så extremt stor. däremot 4% mot en 10% uppgång känns ju klart bättre, och mer vattentätt mot krascher

50% belåning bör ju ge en extra 30k om året på 1 miljon, så 130k istället för 100k. 30% mer avkastning med belåning alltså, i en perfekt värld

25% ger 117.5k avkastning, så 17.5% extra.

10% ger 108k avkastning, så bara 8% extra avkastning

min plan är att bosätta mig i en billig lägenhet, så jag kommer kunna månadsspara ordentligt, vilket nog är bra, större chans att man då kan korrigera för nergångar och hålla sig på rätt sida om räntespärren, jag hade nog lagt mig på runt 40-45% belåning utan att ha gort några större reflektioner.

tror du avanzas ränta sjunker OM styrräntan sjunker?

Jag har kört med Avanzas värdepappersbelåning ganska länge. Har respekt för risken belåning innebär och har försökt hålla mig inom lägsta räntenivån. Denna har varit billig, men räntan på lägsta nivån har nu ökat avsevärt i förhållande till räntenivåer i övrigt. Tror man ska se det som en metod Avanza tillämpat för att locka kapital i egenskap av uppstickar-bank. Nu har företaget kommit längre i sin mognadscykel och fokuserar mer på att öka marginalerna. Jag tror därför tyvärr inte erbjudandet om låg ränta för mindre belåning kommer att bli vad det varit. Men vem vet, kanske kommer någon ny uppstickare med ett bra erbjudande?

1 gillning