Avanza Zero försvinner från Fondtorget

Fick brev i min myndighetspost idag att Avanza Zero försvinner från fondtorget och att mitt innehav kommer att flyttas till Handelsbanken Sverige Index Criteria (A1 SEK).

Jag valde Zero för att få en fond med 0% avgift. Nu blir avgiften 0,04%. Finns det nått annat alternativ som har 0%, nån som vet?

1 gillning

Nordnet har Nordnet Sverige Index. Inga avgifter och är ngt bredare än Avanza Zero (runt 100 bolag istället för 30).

2 gillningar

Fonden ska ju vara upphandlad av PPM också. Men man kan ju söka i deras system.

Jag valde att lämna Sverige och flytta ut Zero-andelen till de tre andra fonderna jag har. Storebrand Global, Avanza Emerging Markets och AP7 Såfa.

Nordnet verkar inte finnas på Fondtorget.

2 gillningar

Avanza zero låter bra, men den är inte så bred och det blir en nackdel för dig.

Läs mer här
Avanza Zero - är det en bra fond att investera i och att äga? - Spara och investera / Fonder, fondrobotar och indexfonder - RikaTillsammans Forumet

2 gillningar

Som det står i rubriken “Avanza Zero försvinner från Fondtorget”. :face_with_monocle: Vi pratar alltså om fonder på PPM.

1 gillning

Jag sökte på Sverige och markerade Index. Sorterade på Avgift. Dessa finns på PPM.

1 gillning

Avgifter på 0,04-0,06% är typ gratis jämfört med utanför PPM.

Att ha en fond som Zero på 0% är ju något som inte kan förväntas då fondbolagen gör en förlust med en sådan produkt.

Hade gärna haft 0,04% utanför PPM, slår ju de flesta ETF:er på marknaden. Räknar man in courtage och växlingsavgifter så slår de väl alla ETF:er gissar jag

7 gillningar

Verkar som att 0,04% är det jag får nöja mig med, får logga in och kolla vad som passar mig bäst inom det spannet. Tack.

3 gillningar

0,04% är sjukt billigt, så kör på den vettja! :+1:

1 gillning

Min far fick idag besked att de flyttar hans innehav i Storebrand Sverige A (180+ företag) till Aktiespararna Topp Sverige (30 företag, typ som Avanza Zero).

Det är inte en likvärdig förändring. De borde bytt till Robur Access Sverige (~100 företag ) eller Handelsbanken 100 Index Sverige (127 företag) tycker jag.

Anser PPM att alla Sverige fonder är likvärdiga och bara byter till vilken som? Helt godtyckligt?

Troligen inte. Men i alla fall jag fick meddelande om att min fond skulle tas bort, så jag hade chansen att byta och välja själv.

Jag är inte hundra dock, kan ha läst om ändringen här eller hört i en podd.

Menar givetvis i samband med att fonden han har tas bort. Att man flyttar till en annan fond anser jag är självklart, men jag tycker inte bytet är gjort till rätt fond..

Kan han inte välja själv? :thinking:

1 gillning

Jo, men de gör bytet ifall du inte går in och aktivt väljer annat innan ett visst datum.

Jag tycker att bytet de gör åt en automatiskt ska vara så lik det man hade innan och det tycker jag inte att det blir.

Ah, ja det kan man tycka. Men de kanske helt enkelt slumpar en fond för att inte bli anklagade för att hajpa vissa fonder.

Jag loggad in själv och valde faktiskt Handelsbanken 100 Index Sverige som jag tyckte matchade bäst.

2 gillningar