Fick brev i min myndighetspost idag att Avanza Zero försvinner från fondtorget och att mitt innehav kommer att flyttas till Handelsbanken Sverige Index Criteria (A1 SEK).
Jag valde Zero för att få en fond med 0% avgift. Nu blir avgiften 0,04%. Finns det nått annat alternativ som har 0%, nån som vet?
Avgifter på 0,04-0,06% är typ gratis jämfört med utanför PPM.
Att ha en fond som Zero på 0% är ju något som inte kan förväntas då fondbolagen gör en förlust med en sådan produkt.
Hade gärna haft 0,04% utanför PPM, slår ju de flesta ETF:er på marknaden. Räknar man in courtage och växlingsavgifter så slår de väl alla ETF:er gissar jag
Min far fick idag besked att de flyttar hans innehav i Storebrand Sverige A (180+ företag) till Aktiespararna Topp Sverige (30 företag, typ som Avanza Zero).
Det är inte en likvärdig förändring. De borde bytt till Robur Access Sverige (~100 företag ) eller Handelsbanken 100 Index Sverige (127 företag) tycker jag.
Anser PPM att alla Sverige fonder är likvärdiga och bara byter till vilken som? Helt godtyckligt?
Menar givetvis i samband med att fonden han har tas bort. Att man flyttar till en annan fond anser jag är självklart, men jag tycker inte bytet är gjort till rätt fond..