Jag läste i Privata Affärer att Länsförsäkringar och Avanzas globala indexfonder skall tas bort ur PPM systemet. Vilka andra globala indexfonder med låg avgift och stor bredd rekommenderas istället?
Du får gärna dela länk till informationen. ![]()
jag läste det i papperskopian av Privata affärer, inte i numret som kom i veckan utan i 1-2 nummer innan. så har tyvärr ingen länk
Bäst och billigast är ändå Ap7 Såfan. Behövs inget som är bättre ![]()
![]()
Foto funkar också. Det vore fint med en källa så det går att diskutera.
Håller med, har Googlat, men finns 0 info online.
En så stor förändring borde annonseras av Avanza och LF själva, eller PPM, speciellt till oss som har fonderna.
Alltså sänkta års avg. Troligtvis de som inte går med på det får stå vid sidlinjen.
. Eller något annat.
Tack för bild!
Bara för mig att byta LF delen mot Swedbank robur access global, hyfsat likvärdiga. Äger den i mitt privata pensionssparande, utöver LF global.
När görs skiftet?
Toppen och bra spanat, eftersom man inget hört om det (mer än att de skulle städa i träsket). Sedan förvånar det mig att spararfacoriter som LF global och Avanza global försvinner. Men det är väl som @Jacke77 säger, de har upphandlat baserat på spridning och kostnad.
Vad är felet på Ap7 Såfan? Gillar inte statligt? @Melwa
Gillar grönare fonder, så kör 50/50.
Sen har LF gått bättre än Såfa senaste åren, så inget val jag ångrar.
Bästa hade varit om Såfa blev grön, när det sker så kanske jag kör 100% där.
Men du får ta Handelsbanken Developed Markets gröna global indexfond som tilkommer. Den är grönast
Gillar Robur med, så kör den.
Men kör på Handelsbankens du! ![]()
Jag kör Ap7 Såfan då jag bryr mig inte om grönt i fonderna ![]()
Men kanske en nyhet som @janbolmeson kan göra ett kortavsnitt om?
Bara byta sen när Såfa blir grön! ![]()
När LF Global Index försvinner får jag antingen öka på mitt innehav i AP7 Aktiefond eller skaffa Swedbank Robur Access Global A.
Jag kör Såfan för den INTE är grön
Alla fonder måste ju inte vara gröna, även om Melwa vill det.
Det är ju bra om det finns fonder för oss som vill köpa hela höstacken
AP7 Aktiefond som är bredare och har hävstång, vilket jag skulle köra istället för de där fonderna även om de fanns valbara.
AP7 Såfa om man vill ha automatisk ombalansering till mer räntor istället för aktier vid högre ålder.