Nej, vi får hoppas att de kan hålla sig ifrån det. Vi som vill ha neutral marknadsvikt måste få ha kvar någon fond. ![]()
Ap7 blir mer ränta och mindre aktier med tiden baserat på ålder, vissa kan uppskatta det men avkastningen i en global kommer därför bli högre med tiden, sen är global väldigt säker i sig så behövs den räntan?
Kanske de sista 10 åren innan pensionen startar men annars nej.
Såklart du får välja själv. Men jag skulle inte bli förvånad om Såfa blir grönare innan jag går i pension. ![]()
Det kan man ändra, om man vill ha 100% aktiefond fram till pension. Har jag för mig. ![]()
Den som lever får se!
LF lämnade in anbud, men inte Avanza. 7 av de 18 inlämnade anbuden uppfyllde inte kraven - oklart om LFs uppfyllde kraven. Det finns en upphandlingsrapport för den som är nördig. Fondtorgsnämnden meddelar tilldelningsbeslut i upphandlingen av globala indexfonder - Fondtorgsnämnden
Ja jag hoppas du har fel
Det är AP7 Såfa som gör det. Inte AP7 aktiefond (eller AP7 räntefond eller nån av de andra AP7 alternativen).
Själv hoppas jag att världen blir grönare så är det roligare att leva i den… och längre dessutom.
Just nu är det mycket röd och folk låtsats som att det är grönt.
Pratar vi minussiffror, svensk politik, höstfärger eller amerikansk politik nu? Lite oklart vilket… ![]()
En viss exkludering har dock redan påbörjats i somras… vi får se vad som kommer härnäst.
Vad är Storebrand Global Indeks för fond? Är det DNB Global Indeks och Storebrand Global All Countries oäkta barn?
Verkar vara en fond som hittills bara funnits i Norge. Den följer MSCI World med ESG-filter:
Typ Storebrand Global Plus minus Plus…
Lite konstigt att de valde så pass likvärdiga fonder. Alla valda är ju mellanmjölk. Det är MSCI World eller ACWI med måttlig ESG-screening. Det saknas i mitt tycke dels en bred fond utan så mycket ESG (läs: DNB Global Indeks), dels en med tydlig screening mot klimathotet (läs: DNB Klima Indeks). Nej, tycker detta är underkänt faktiskt.
Storebrand Global Index
+plus
-plus
———————
Storebrand Global Index
Japp, logiskt. ![]()
Det var tidigare snack om småbolagsfonder med större andel i PPM kunde drabbas av kostnader för de som är kvar i fonden utanför PPM.
FAQ hos Fondtorgsnämnden indikerar det samma
https://www.ftn.se/fragor-och-svar.html
Vad händer med de fonder som sparare redan har valt för sin premiepension?
Övergången till det nya fondtorget kommer att ske successivt då kategorierna handlas upp en efter en och föregås av en implementeringsfas där Fondtorgsnämnden kommer att arbeta tillsammans med fondförvaltarna och berörda avdelningar på Pensionsmyndigheten. Under en period kommer det både finnas fonder på fondtorget som har anslutits enligt det nu gällande regelverket (som efter en tid kommer att upphöra) och fonder som är upphandlade enligt den nya lagen.
:
Avregistrering av en fond på torget kan orsaka marknadsrörelser, hur kommer ni att hantera detta?
Fondtorgsnämnden är medveten om risken om och kommer att beakta den. Däremot är det inte ett nytt fenomen då liknande fondtorg i världen har arbetat på samma sätt med avregistreringar, då rörelser på marknaden kan vara en naturlig följd. Myndighetens löpande monitorering kommer att bidra till att en beredskap finns.
Avregistreringar av fonder som tappar i kvalitet kan komma att innebära en viss transaktionskostnad, men det mervärde pensionsspararna får av att kvaliteten på fonderna på fondtorget blir högre kommer i längden att väga upp för dessa kostnader.
Någon som vet var man kan se andel eller volym av e.g. LF Global index i PPM ?
Jag se inte det i rapporten som Monica länkade och vet inte vart någon annanstans skulle kunna set det.
På Länsförsäkringar Global Index | Pensionsmyndigheten finns inga sådana detaljer.
Men snälla AP7 aktiefond 0,05% med hävstång dessutom.
Alla dessa B-fonder som LF global och Storebrand global kan ni ha i privat ISK
Jösses
Alla utom @Melwa då. På totalen blir det ändå liten skillnad alla människor som jobbar inom ett msci world bolag kommer använda fossila bränslen, äta rött kött eller använda porr. Det går inte att bli helig vilken globalfond man än väljer.
Bättre välja den med lågpris hävstång där man kan ta och sen välja de ”gröna” privat
Eller, så väljer man det man själv tycker är bäst. Inte svårare än så.
(Sen har det framkommit att cirka 70% av svenskarna gärna investerar hållbart och miljövänligt. Så jag är knappast ensam.)
![]()